انواع بیماری‌ها و مشکلات ناخن: علت و علائم

به ناخن‌هایتان نگاه کنید! آیا ناخن‌های دست و پای شما ظاهر سالمی دارند؟ آیا آن‌ها محکم هستند؟ آیا بر روی آن‌ها برجستگی، فرورفتگی و یا رنگ غیرطبیعی مشاهده می‌نمایید؟ به‌طورکلی ناخن‌های دست و پا، وضعیت سلامت بدن شما را نشان می‌دهند. همچنین ناخن‌ها در صورت وجود بیماری، عفونت و یا سایر مشکلات در بدنتان، سرنخ‌های مهمی را در اختیار شما می‌گذارند. به همین دلیل بسیار مهم است که اگر ناخن‌های شما سالم به نظر نمی‌رسند، حتماً باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

در مرکز مشاوره و زیبایی آذین، متخصصان پوست ما مراقبت‌های ویژه‌ای را در زمینه پوست و مو و ناخن ارائه می‌کنند. مشکلات ناخن، غالبا مزمن و ناتوان‌کننده هستند. گاهی این مشکلات فقط به ناخن مربوط می‌شوند اما گاهی مشکلات ناخن ممکن است از بیماری‌های داخلی نشأت بگیرند. ما به شما در تشخیص و درمان این وضعیت دشوار کمک خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا تعیین نوبت مشاوره می‌توانید با ما تماس بگیرید.

چه زمانی باید به متخصص پوست مراجعه کرد؟

• تغییر در رنگ تمام ناخن و یا به وجود آمدن خطوط تیره در زیر ناخن
  • تغییر در شکل ناخن مانند موجدار شدن آن
  • نازک شدن و یا ضخیم شدن ناخن
  • جدا شدن ناخن از پوست اطراف آن
  • خونریزی اطراف ناخن
  • قرمزی، تورم یا هرگونه درد در اطراف ناخن

بیماری‌های شایع ناخن

فرورفتگی ناخن در گوشت

یکی از شایع‌ترین بیماری های ناخن، فرورفتن ناخن در گوشت است. این عارضه اغلب در شست پا روی می‌دهد. این اتفاق زمانی می‌افتد که ناخن  به‌طرف پایین رشد کند و به درون گوشت فرو رود. زمانی که ناخن در گوشت فرو رود، گوشت متورم شده و با لمس آن احساس درد می‌کنید. سپس ممکن است که قرمز و عفونی شود. در آن موقع احساس درد خواهید کرد. معمولاً در اکثر مواقع عفونت روی می‌دهد و ممکن است که انگشت سفت و متورم گردد و با لمس آن احساس درد کنید. زمانی که انگشت عفونت کند معمولاً از ناخن فرد چرک می‌شود. فرورفتگی ناخن در گوشت به دلایل متعددی روی می‌دهد. اما شایع‌ترین علت آن کوتاه کردن نامناسب ناخن و پوشیدن کفش تنگ است.

عفونت‌های باکتریایی ناخن

باکتری‌ها در محیط گرم و مرطوب رشد می‌کند. عفونت‌های ناخن بیشتر به دلیل استفاده زیاد از جکوزی، تماس مرتب با محلول تمیزکننده لنز و شستشوی زیاد با  اسفنج آشپزخانه است. علائم آن شامل احساس درد و عفونت در زیر و اطراف ناخن و کوتیکول (پوستک) همچنین تغییر در رنگ ناخن و مایل شدن آن به رنگ سبز، آبی و یا کبود است. ممکن است این عفونت کوتاه‌مدت باشد و یا اینکه دوباره عود کند. عفونت باکتریایی ناخن را می‌توان با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و موضعی درمان کرد.

عفونت‌های قارچی ناخن

قارچ نیز مانند باکتری در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کند. عفونت‌های قارچی با ناخن به شکل لکه‌های سفید و یا زرد روی نوک ناخن ظاهر می‌شود. این لکه‌های سفید زمانی که بر روی ناخن پیشروی کند، می‌تواند موجب رنگ‌پریدگی و احساس درد و کمی بو نیز شود. عفونت قارچی ناخن به‌سختی درمان می‌شود اما برای کمک به رفع این مشکل چندین نوع دارو و لیزرتراپی وجود دارد.

عفونت‌های ویروسی ناخن

ویروس عامل ایجاد زگیل‌های زیر ناخنی در (ناخن پا) و زگیل تخت در (ناخن دست) است. در اثر زگیل  ناخن و پوست زیر آن دچار تغییر شکل می‌شود. به دلیل اینکه زگیل‌ها در زیر پوست ایجاد می‌گردند، به سختی درمان می‌شوند و نیازمند دوره درمانی طولانی‌مدت هستند.

آسیب‌های بستر ناخن

آسیب‌های بستر ناخن ناشی از له‌شدگی، گازگرفتگی و یا بریدگی ناخن است. یکی از عوامل اصلی آسیب بستر ناخن‌،گیرکردن و محکم بسته شدن درب به‌صورت ناگهانی بر روی ناخن است. این نوع از آسیب ممکن است دردناک باشد و موجب بروز لخته خونی(هماتوم) در زیر ناخن گردد. در آسیب‌های شدیدتر قسمت‌هایی از ناخن دچار شکستگی و خردشدگی می‌شود. برای اینکه ناخن ترمیم شود ابتدا باید این هماتوم ها از بین بروند. معمولاً 3-6 ماه طول می‌کشد تا بافت جدید ناخن به وجود آید. سپس رشد ناخن از پوستک (کوتیکول) شروع می‌گردد.

بیماری‌هایی که موجب بروز اختلال در ناخن می‌شود

گاهی اوقات وقتی بدن دچار بیماری گردد، بر سلامت ناخن‌های دست‌وپا اثر می‌گذارد. تغذیه نامناسب و کم غذا خوردن می‌تواند بر سلامت ناخن‌ها تأثیر بگذارد. عوامل بسیاری وجود دارد که موجب بروز اختلال در ناخن‌ها می‌شود.گاهی ممکن است که تشخیص مشکل ناخن، اولین گام برای شناسایی مشکلی بزرگ‌تر در بدن  باشد. در اینجا تعدادی از رایج‌ترین مشکلات ناخن که به دلیل وجود بیماری دیگری در بدن، بر روی ناخن ایجاد می‌شوند  را ذکر می‌کنیم:

• بیماری‌های دستگاه تنفسی: اختلالات تنفسی از جمله بیماری‌های ریوی، سرطان ریه، عفونت ریه و اختلالات قلبی. این اختلالات موجب چماقی شدن ناخن می‌گردد که نتیجه این عارضه نرم شدن ناخن، تیز شدگی کوتیکول (پوستک) و برآمدگی بیش‌ازحد ناخن است.
  • بیماری‌های کلیوی : بیماری‌های کلیوی ممکن است موجب تولید ضایعات نیتروژن در خون شود که می‌تواند به ناخن‌ها آسیب برساند.
  • بیماری‌های کبدی : می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی ناخن‌ها شود.
  • بیماری تیروئید :پرکاری تیروئید ممکن است موجب شکنندگی و جدا شدن بستر ناخن از صفحه ناخن شود.
  • بیماری پوستی صدف (پسوریازیس): ممکن است بر روی ناخن فرورفتگی‌های کوچکی ایجاد نماید و یا موجب جدا شدن ناخن و صفحه ناخن و از بین رفتن صفحه ناخن شود.
  • سرطان پوست: سرطان پوست یا سایر تومورهای اطراف ناخن و نوک انگشتان می‌تواند موجب کج و بدشکل شدن ناخن شود.
  • ملانوم زیر ناخن: نوعی سرطان کشنده و تهاجمی است که معمولاً به شکل خطوط تیره در زیر ناخن ظاهر می‌شود.

تشخیص و درمان بیماری ناخن

متخصصان ما منشأ بیماری در ناخن شما را تخصص می‌دهند و سپس بهترین برنامه درمانی را به شما پیشنهاد می‌نمایند. گزینه‌های درمانی عبارت‌اند از کرم‌های موضعی، داروهای خوراکی و در برخی موارد لیزرتراپی. در صورتی که متخصص به ابتلا شما به بیماری‌های داخلی مانند بیماری‌های کلیوی و کبدی مشکوک شود، حتماً شمارا به یک متخصص معرفی خواهد کرد.

مراقبت‌های لازم برای داشتن ناخن‌های سالم

مراقبت از ناخن‌ها به‌اندازه مراقبت از پوست مهم است.برای کاهش احتمال عفونت در ناخن و داشتن ناخن‌هایی سالم این نکاتت خوب را دنبال نماید

• ناخن‌ها را تمیز و خشک نگه‌دارید.
  • ناخن‌ها را مستقیم کوتاه کنید.
  • از جویدن ناخن و کندن کوتیکول ناخن پرهیز نمایید. با این کار به ناخن‌ها آسیب می‌رسانید.
  • از ناخن‌ها به‌عنوان ابزار برای مثال دربازکن استفاده نکنید.
  • ناخن پا را مرتب کوتاه کنید. کوتاه بودن ناخن احتمال ضربه خوردن، آسیب‌دیدگی و فرورفتگی در گوشت کمتر را کمتر می‌کند.
  • وقتی ناخن ضخیم شده و چیدن آن مشکل است پا را به مدت 10-5 دقیقه در آب‌نمک گرم قرار دهید. در هر گالن آب یک قاشق چایخوری نمک بریزید.
  • از بیرون آوردن ناخن از پایی که دچار فرورفتگی در گوشت شده است، پرهیز کنید به‌خصوص اگر ناخن دچار عفونت و یا درد شده است.
  • کفشی را به پا کنید که اندازه پای شماست بخصوص اگر از آن هرروز استفاده می‌کنید.
  • در استخرها و حمام‌های عمومی از دمپایی استفاده نمایید با این کار خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی در ناخن را کاهش می‌دهید.