بیماری پوستی کهیر: علائم و درمان

کهیر که با نام علمی "اورتیکاریا" نیز شناخته شده است، در نتیجه‌ی واکنش بدن به یک آلرژن خاص و یا به دلایل ناشناخته بروز می‌کند و به طور ناگهانی به شکل برجستگی‌ها یا پلاک‌های متورم و قرمز کمر‌نگ یا بی‌رنگ بر روی پوست ظاهر می‌شود.

برای درمان و رفع بیماری پوستی کهیر و کاهش علائم آن به مرکز مشاوره و زیبایی آذین مراجعه کنید. پزشکان ما با بکارگیری تخصص و روش‌های  مختلف در زمینه درمان بیماری‌های پوستی و نیز ارائه مشاوره در زمینه مدیریت آن به شما یاری خواهند رساند.

کهیر– گسترش ضایعات متورم (فلش سیاه) و قرمز (فلش آبی)

علائم و نشانه‌های کهیر

کهیر معمولاً باعث ایجاد خارش می‌شود، اما ممکن است با سوزش یا گزش نیز همراه باشد. ضایعات کهیری می‌توانند در هر جای بدن ظاهر ‌شوند، از جمله صورت، لب‌ها، زبان، گلو یا گوش. اندازه این ضایعات متفاوت است (از اندازه یک مداد پاک کن تا یک بشقاب) و ممکن است به یکدیگر پیوسته و مناطق بزرگتری را تشیکل دهنده که به آن پلاک گفته می‌شود. ضایعات کهیری می‌توانند چندین ساعت‌ و یا تا یک روز دوام داشته باشند.

آنژیودام (کهیر زیر پوستی)

آنژیودام (کهیر زیر پوستی) شبیه به کهیر است، اما تورم به جای سطح پوست، در زیر پوست رخ می‌دهد. مشخصه آنژیوادم، تورم عمیق دور چشم و لب و گاهی اوقات اندام تناسلی، دست‌ها و پاها است. این عارضه به طور کلی بیشتر از کهیر طول می‌کشد، اما تورم آن معمولاً در کمتر از 24 ساعت از بین می‌رود.

به ندرت، آنژیودام (کهیر زیر پوستی) گلو، زبان یا ریه‌ها می‌تواند راه‌های هوایی را مسدود کرده، باعث اشکال در تنفس شود. این وضعیت می‌تواند مهلک باشد.

کهیر مزمن و آنژیودام (کهیر زیر پوستی) می‌تواند سایر اندام‌های داخلی مانند ریه‌ها، عضلات و دستگاه گوارش را نیز درگیر سازد. علائم این بیماری شامل درد عضلانی، تنگی نفس، استفراغ و اسهال است.

چه عواملی باعث کهیر و آنژیودام (کهیر زیر پوستی) می‌شود؟

کهیر آلرژیک و آنژیودام (کهیر زیر پوستی) زمانی بروز می‌کند که پلاسمای خون، در پاسخ به هیستامین، از عروق خونی کوچک در پوست منتشر می‌شود. هیستامین یک ماده شیمیایی است که از سلول‌های تخصصی در امتداد رگ‌های خونی پوست، آزاد می‌شود.

واکنش‌های آلرژیک، مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی خاص، نیش حشرات، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، یا داروها می‌توانند سبب آزاد شدن هیستامین شوند. غالباً یافتن علت کهیر غیر ممکن است.

متداول‌ترین غذاهایی که باعث کهیر می‌شوند، شامل آجیل، شکلات، ماهی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، انواع توت‌های تازه و شیر می‌باشد. غذاهای تازه بیشتر از غذاهای پخته شده باعث کهیر می‌شوند. برخی از افزودنی‌های مواد غذایی و مواد نگهدارنده نیز ممکن است در بروز کهیر نقش داشته باشند.

داروهایی که می‌تواند باعث کهیر و آنژیودام (کهیر زیر پوستی) شود، شامل آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، داروهای فشار خون بالا (مهار کننده‌های ACE)، یا مسکن‌هایی مانند کدئین است.

انواع کهیر

چندین نوع مختلف از کهیر وجود دارد که عبارتند از:

کهیر حاد: ضایعات کهیری کمتر از شش هفته طول می‌کشد. شایع‌ترین علت آن، غذاها، داروها یا عفونت می‌باشد. گزش حشرات و بیماری‌های داخلی نیز ممکن است عامل آن باشد.

کهیر مزمن و آنژیوادم: ضایعات کهیری بیش از شش هفته طول می‌کشد. شناسایی علت این نوع کهیر معمولاً سخت‌تر از کهیر حاد است. برای اکثر افراد مبتلا به کهیر مزمن، تعیین علت آن غیر ممکن است. هر چند در برخی از موارد، علت آن ممکن است بیماری تیروئید، هپاتیت، عفونت یا سرطان باشد.

کهیر فیزیکی: ضایعات کهیری ناشی از تحریک فیزیکی مستقیم پوست توسط سرما، گرما، آفتاب، لرزش، فشار، عرق کردن و ورزش است. کهیر معمولاً درست در موضعی رخ می‌دهد که در آنجا پوست تحریک شده است و به ندرت در جاهای دیگر ظاهر می‌شود. بسیاری از این ضایعات در عرض یک ساعت پس از مواجهه با عامل تحریک، ظاهر می‌شود.

درماتوگرافیسم: یک فرم شایع از کهیر فیزیکی است که ضایعات کهیری بعد از ضربه محکم یا فشار بر پوست یا خاراندن آن تشکیل می‌شود. این ضایعات می‌تواند همراه با سایر اشکال کهیر نیز بروز کند.

چگونه کهیر و آنژیودام تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما برای یافتن علت احتمالی کهیر یا آنژیوادم، نیاز به پرسش‌های بسیاری دارد. از آنجا که هیچ آزمایش خاصی برای ضایعات کهیری یا تورم آنژیودام (کهیر زیر پوستی) وجود ندارد، تست کهیر از طریق بررسی تاریخچه پزشکی و معاینه کامل توسط پزشک و یا متخصص پوست انجام می‌شود.

تست پوستی نیز ممکن است برای تعیین ماده‌ای که شما به آن حساسیت دارید، انجام ‌شود. آزمایشات خون متداول نیز برای بررسی احتمال یک بیماری سیستمیک گسترده انجام می‌شود.

آزمایشات لازم

آزمایش خون

تست عملکرد تیروئید ( TFT ) و آنتی‌بادی‌ها – بیمارانی که تیتر قابل توجهی از اتوآنتی بادی تیروئید دارند، باید TFT خود را هر شش ماه یک‌بار چک کنند، زیرا آنها در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری تیروئید هستند.

سایر آزمایشات

به طور کلی، بیماران از تست RAST و یا تست خراش پوستی (پریک) بهره مند نمی‌شوند، زیرا وجود یک علت آلرژیک بسیار بعید است. گاهی اوقات ممکن است تست RAST برای مواد غذایی خاص برای رد یک احتمال انجام شود. نتیجه منفی آن نشان می‌دهد مواد غذایی مورد نظر، بسیار بعید است که علت واکنش بدن و بروز کهیر باشد.

چگونه کهیر و آنژیودام (کهیر زیر پوستی) درمان می‌شود؟

بهترین درمان برای کهیر و آنژیوادم، شناسایی علت و برطرف کردن آن است. اما این کار آسانی نیست. آنتی هیستامین‌ها معمولاً توسط پزشک شما برای تسکین علائم تجویز می‌شوند. اگر آنتی هیستامین‌ها با یک برنامه منظم مصرف شود، با جلوگیری از تشکیل ضایعات کهیری در وهله اول، بهترین نتیجه را خواهد داد.

کهیر مزمن ممکن است با مصرف آنتی هیستامین و یا ترکیبی از داروها درمان شود. هنگامی که آنتی هیستامین‌ها علائم کهیر را کاهش ندهند، کورتیکواستروئیدهای خوراکی ممکن است تجویز شود. تجویز یک داروی بیولوژیک مانند اومالیزوماب  (Xolair)نیز برای درمان کهیر مزمن در بیماران حداقل 12 ساله مجاز است.

آنتی هیستامین‌

کهیر مزمن با آنتی هیستامین‌ درمان می‌شود. شما باید آنها را به طور منظم مصرف کنید، تا زمانی که علائم کهیر از بین برود. اگر علائم شما به درمان پاسخ ندهند، افزایش دوز دارو ممکن است توصیه شود. افزایش دوز اغلب می‌تواند به کنترل علائمی که قبلاً به درمان پاسخ نداده‌اند، کمک کند. با این حال، این کار صرفاً باید با دستور پزشک شما انجام شود.

کرم منتول

کرم منتول می‌تواند به عنوان یک جایگزین یا علاوه بر آنتی هیستامین مصرف ‌شود، زیرا به رفع خارش کمک می‌کند. پزشک شما می‌تواند آن را تجویز کند.

قرص کورتیکواستروئیدی

گاهی دوره‌های حادتر کهیر می‌تواند با دوز پایین قرص کورتیکواستروئید مانند پردنیزولون درمان ‌شود. عوارض جانبی احتمالی قرص کورتیکواستروئید عبارتند از:

• افزایش اشتها و افزایش وزن
  • تغییر خلق و خوی
  • اختلال در خواب (بی‌خوابی)

استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها برای کهیر مزمن به دلایل ذکر شده در بالا توصیه نمی‌شود.

چگونه می‌توان ضایعات کهیری را مدیریت کرد؟

هنگامی که در انتظار ناپدید شدن کهیر و تورم هستید، انجام اقدامات زیر مفید خواهد بود:

• از کمپرس سرد و یا پارچه خیس بر مناطق کهیر استفاده کنید.
  • سعی کنید فعالیت و خواب شما در یک اتاق سرد باشد.
  • لباس گشاد و سبک بپوشید.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید؟

اگر کهیر یا آنژیودام (کهیر زیر پوستی) با هر یک از علائم زیر رخ می‌دهد، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید:

• خس خس سینه
  • اشکال در تنفس