بیماری گال: علائم و درمان

gal

گال نوعی هجوم است نه عفونت. مایت های یا (حشرات هیره) کوچک پس از ورود به پوست در لایه‌های پایین‌تر پوست سوراخ‌هایی را ایجاد کرده و در آنجا تخم‌گذاری می‌کنند. این عارضه پوستی همراه با خارش شدید و راش‌های پوستی است. مایت ها از طریق تماس پوست به پوست با فردی که مبتلا به بیماری گال است ، منتقل می‌شوند.
راش نشانه‌ای است که در بیماری‌های دیگر نیز وجود دارد به همین دلیل ممکن است که بیماری گال را در مراحل اولیه به‌راحتی با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفت. برای مثال آکنه و نیش پشه می‌توانند شبیه گال به نظر برسند. مرحله بعدی بیماری خارش شدید است. هرساله میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان به گال دچارمی شوند. جوانان و افراد پیر دو گروهی هستند که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری گال قرار می‌گیرند.

ما در مرکز مشاوره و زیبایی آذین، به‌خوبی می‌دانیم که بیماری شما چه آکنه ،گال، پسوریازیس، سرطان پوست، پیکمنتاسیون(لک صورت ) باشد و یا اینکه فقط  جهت مشاوره برای جوانسازی و درمان پوست  به پزشک مراجعه می‌کنید، چقدر برای شما مهم است که بدانید محل مناسبی را برای درمان صحیح خود انتخاب کرده‌اید. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا تعیین نوبت مشاوره می‌توانید با ما تماس بگیرید.

علت‌ها و دلایل بروز بیماری گال

648x364_scabies-2

حشرات مایت می‌توانند در همه قسمت‌های بدن وارد شوند اما بهترین محل برای آن‌ها قسمت‌های گرم بدن مانند بین انگشتان، اطراف سینه و باسن،زیر ناخن، دور ناف، خط کمربند و چین‌های پوستی است. همچنین ممکن است که حشره مایت در زیر دستبند، انگشتر و بند ساعت پنهان شود. معمولاً در بدن بیشتر افراد مبتلا بین 115-10 حشره وجود دارد. اما بااین‌وجود با ایجاد خراش در وی پوست و با استفاده از میکروسکوپ می‌توان حشرات گال را و تخم‌های آن‌ها را شناسایی کرد.

بیماری گال چگونه منتقل می‌شود؟

حشره مایت نمی‌تواند پرواز کند یا بپرد بلکه به‌آرامی می‌خزد. پس تنها راه انتقال آن از فردی به فرد دیگر این است که آن‌ها منتظر می‌شوند تا فرد مبتلا با فرد دیگری تماس فیزیکی پیدا کند. حشره مایت می‌تواند از طریق گرفتن دست منتقل شود اما معمولاً با بغل کردن و دست دادن منتقل نمی‌شود .

بیماری گال می‌تواند به سرعت از طریق تماس جنسی میان زن و مرد منتقل شود همچنین به‌سرعت می‌تواند در میان اعضاء خانواده منتشر گردد. اگر وسایل شخصی آلوده به‌طور مشترک استفاده شوند می‌توانند راه دیگری برای انتقال بیماری گال باشند. انگل گال در بیرون از بدن می‌تواند 36-24 ساعت زنده بماند.

بیماری گال از طریق پوشیدن لباس و خوابیدن در رختخواب فرد مبتلا به بیماری نیز منتقل می‌شود. به همین دلیل احتمال ابتلا به بیماری گال در محل‌های آلوده بیشتر است. شیوع بیماری در نقاهتگاه‌ها، آسایشگاه‌ها و زندان‌ها بیشتر است. همچنین مهدکودک‌ها نیز یکی دیگر از مکان‌های پر شیوع بیماری هستند.

دوره کمون یا نهفتگی بیماری

علائم بیماری 6-4 هفته پس از اینکه فرد مورد هجوم انگل گال قرار گرفت آشکار می‌شود. اما این علائم در افرادي كه قبلاً هم دچار اين بيماري شده بودند سریع‌تر خود را نشان می‌دهد . علائم در اين افراد در عرض حدوداً بين 4- 1 روز پس از در معرض انگل قرار گرفتن نمايان می‌شوند . به‌محض اينكه فرد مورد هجوم قرار گرفت منتقل بيماري خواهد بود و می‌تواند بيماري را منتقل كند حتي اگر هنوز علائم آن در فرد ظاهرنشده باشد به اين دوره نهفتگي يا كمون می‌نامند.

علائم و نشانه‌های بيماري گال

بارزترين علائم بيماري عبارتند از خارش شديد و راش خارش‌دار . امكان دارد اين علائم در چند قسمت بدن ايجاد شوند و يا اينكه فقط زير بغل ، سينه ، مچ دست ، ران ، آرنج ، آلت تناسلي مردان ، بين انگشتان ، خط کمربند ، باسن ، نوك سينه و كمر را تحت تأثير قرار دهند . گاهي اوقات راش به شكل فلس يا تاول‌های كوچك در اثر خاراندن راش‌ها پوست زخم می‌شود و احتمالاً اين زخم‌ها توسط باکتری‌ها  دچار عفونت می‌شوند . به دليل اينكه گال‌های ماده کانال‌ها و سوراخ‌های كوچكي را دقیقه در زير پوست ايجاد می‌کنند اين سوراخ‌ها کاملاً ديده می‌شوند

آزمايش

اگر شما علائمي در بدن خود می‌بینید كه مشكوك به بیماری گال هستند از مراجعه به متخصص پوست نترسيد و خجالت نكشيد . در اكثر موارد از ظاهر راش‌ها ، سوراخ‌های كوچك ايجاد شده و توصيف شما از شدت خارش می‌توان بيماري را تشخيص داد .

همچنين متخصصان مراقبت‌های بهداشتي آزمايشات مختلفي را بر روي پوست انجام می‌دهند . ايجاد خراش بر روي سطح پوست براي شناسايي و تشخيص دقيق بيماري ضروري است .

روند انجام آزمايش به اين صورت است كه نمونه‌هایی كوچك از پوست قسمت مورد مشكوك جمع‌آوری می‌گردد و سپس اين پوست‌ها از لحاظ وجود مايت ، تخم ، مدفوع بررسي می‌شوند . ممكن است فردي به بيماري گال مبتلا باشد اما هيچ نشانه‌ای از بيماري در بدن وي نباشد . دليل اين امر اين است كه معمولاً بين 10 – 15 حشره مايت وارد بدن می‌شوند . بااین‌وجود افرادي كه مبتلا به گال كروت دار هستند ( پوست پوشيده با پوسته سخت پوستي ) شايد هزاران انگل بر روي پوستشان وجود داشته باشد اين افراد بسيار منتقل بيماري هستند .

درمان بیماری گال

اگر شك داريد كه به بيماري گال مبتلا شده‌اید سریعاً به پزشك مراجعه كنيد . با تأخیر در درمان افراد ديگري را در معرض ابتلا قرار می‌دهید . استفاده از لوسيون مالاتيون و كرم پرمترين متداول‌ترین روش درمان بیماری گال است خانم‌های باردار در هنگام مصرف محصولاتي كه حاوي ليندان هستند بايد بسيار مراقب باشند چرا كه اين ماده می‌تواند براي جنين مضر باشد . پس از مصرف لوسيون لباس‌ها را عوض كرده و بر روي تشك و ملافه تميز بخوابيد . هر ملافه و لباسي كه احتمال می‌دهید حشره مالت در آن وجود داشته باشد را با خشک‌شویی و یا با آب گرم شسته شوند . همچنين انجام درمان به ساير اعضاء خانواده فردي كه به بيماري گال مبتلا است و با بيمار تماس نزديك پوست داشته‌اند توصيه می‌گردد.

درمان‌های خانگي براي بيماري گال

باوجود اينكه هنوز ثابت نشده كه می‌توان بيماري گال را بدون دارو درمان كرد اما كارهايي هستند كه با انجام آن‌ها در خانه می‌توان از ابتلا افراد به بيماري گال جلوگيري گرد . راحت‌ترین راه براي تسكين  خارش و ساير علائم گال اين است كه منطقه موردتهاجم قرارگرفته را حدود 10 دقيقه در آب سرد قرار دهيد . پوست را با يك حوله نرم و تميز خشك نماييد . لوسيون کالامین كه بدون تجویز پزشك نيز فروخته می‌شود را مصرف نماييد .

از ديگر درمان‌های خانگي روغن درخت چاي و روغن چريش ، هيدروژن پراكسيد يا آب اكسيژنه ، مايع سفیدکننده ، روغن‌زیتون به همراه ليمو ، سركه سيب ، روغن ميخك و الكل مالش می باشد . باوجوداین به ياد داشته باشيد كه تأثیر محصولات پزشكي بدون نسخه در درمان بيماري گال هنوز مورد آزمايش و تائید قرار نگرفته است .

عوارض بیماری گال

خارش مداوم علائم گال می‌تواند موجب بروز عفونت ثانويه شود. در هنگام خارش شديد مقاومت براي نخاراندن محل بسيار سخت است . در نتيجه موجب بروز زخم باز بر روي سطح پوست می‌گردد . در اين صورت فرد بيشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های باكتري می‌شود . براي مثال ، عفونت زرد زخم يكي از شایع‌ترین بيماري گال است علائم آن شامل تراوش چرک‌های زرد رنگ است . توصيه می‌شود كه عفونت پوست را با داروهای تجویزشده توسط پزشك درمان كنيد . علاوه بر اين گال بعضي عوارضي را كه ازقبل در پوست مانند اگزما بوده‌اند را تشديد می‌نماید .

اگر بيماري گال بدون درمان رها شود می‌تواند به هر فردی كه با او تماس فيزيكي طولانی‌مدت داريد منتقل شود . به‌علاوه بر اين بيماري گال معمولاً می‌تواند تبديل به گال كروت دار شود در صورت کروت دار شدن گال هزاران حشره مايت وارد قسمت‌های مختلف بدن می‌شوند . اما برخلاف گال های شايع در گال كروت دار احساس خارش نداريد . اين عارضه بيشتر افرادي را تحت تأثیر قرار می‌دهد كه داراي سيستم ايمني ضعيف در بدن هستند و به دليل ورود تعداد زيادي از حشره مايت به پوست اين بيماري به‌سرعت قابل‌انتقال است .