آبله مرغان: علائم و درمان و جای زخم آن

آبله‌ مرغان یک بیماری مسری است که با راش‌های تاولی قرمز و خارش‌دار که می‌تواند کل بدن را فرا بگیرد مشخص می‌گردد. این بیماری توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. از آنجایی که آبله‌ مرغان یک بیماری هوابرد (انتقال از طریق هوا) است، انتقال آن از طریق سرفه یا عطسه توسط اشخاصی که از 48 ساعت قبل از ظهور راش‌ها تا وقتی که ضایعات دلمه ببندند و بطور کامل خشک شوند، به راحتی اتفاق می‌افتد.

در مرکز مشاوره و زیبایی آذین، سلامت شما اولویت ما است. اگر پی بردید که خود یا فرزندتان دچار آبله‌ مرغان شده‌اید، با پزشک ما تماس بگیرید تا ضرورت و زمان ویزیت را برای شما مشخص کنند. در موارد آبله‌ مرغان احتمالی، پزشک ما باید قدم به قدم برای درمان شما اقدام نماید.

1230593d

علائم و نشانه‌ها

علائم معمولاً بعد از یک دوره نهفتگی 10 تا 21 روزه بعد از شروع آلودگی ظاهر می‌شوند و این بیماری بیشتر در دوران کودکی شایع است.

علاوه بر بثورات آشکارکننده‌‌ی بیماری، که ممکن است در حدود 2 هفته دوام داشته باشند، علائم آبله‌ مرغان عبارتند از:

• وجود راش در حفره‌ی دهان
  • تب (در بزرگسالان ممکن است بیشتر طول بکشد)
  • خستگی و کسالت
  • تهوع و درد عضلات (بویژه در بزرگسالان)
  • راش‌های آبله‌ مرغان طی دوران آلودگی در سه مرحله پیش می‌رود:
    • نقاط قرمز کوچک، که معمولاً بر روی تنه، صورت و اعضای فوقانی بدن ظاهر شده و سپس به سایر نقاط بدن گسترش می‌یابند.
    • تاول‌های بشدت خارش‌دار و پر از مایع که ترکیده و تراوش می‌کنند.
    • تاول‌ها دلمه بسته و به پوسته تبدیل می‌شوند.

تشخیص

پزشک معمولاً بعد از بررسی راش‌ها و یادداشت‌برداری از هر نوع علائم همراه با آن، می‌توانند آبله‌ مرغان را تشخیص دهد. آزمایش خون یا تست مایع موجود در تاول‌ها می‌تواند تشخیص این بیماری را تایید نماید، اما معمولاً لازم نمی‌باشد. این نکته ضروری است که از طریق یک متخصص مطمئن شد که هیچ مریضی جدی و خطرناکی از جمله مننژیت بیمار را تهدید نمی‌کند.

روش‌های درمان ابله مرغان

درمان آبله‌ مرغان در طول مدت فعالیت ویروس مطابق با علائم بیماری است. معمولاً این بیماری در حالی که ناراحت‌کننده است، نسبتاً خفیف بوده و بین 5 تا 10 روز بهبود می‌یابد.

درمان‌های خانگی

روش‌های درمانی خانگی زیادی هستند که می‌توانند کمک‌کننده باشند:

• حمام با آب ولرم
  • استفاده از لوسیون کالامین
  • استراحت
  • مصرف غذاهایی که موجب تحریک زخم‌های آبله‌ مرغان که ممکن است داخل یا اطراف دهان باشند نمی‌گردند
  • استفاده از دستکش جهت پرهیز از خاراندن که می‌تواند منجر به زخم شود
  • استفاده از ویتامین E
  • مصرف غذاهای غنی از ویتامین K
  • مصرف لیمو می‌تواند سودمند باشد
  • نوشیدن زیاد آب

درمان پزشکی

داروهای مسکن بدون نسخه می‌توانند در کاهش تب و درد مفید باشند، همچنین مصرف آنتی‌هیستامین نیز در کاهش خارش موثر است.

داروی ضد ویروس آسیکلوویر می‌تواند سبب کاهش مدت زمان وجود علائم شده و ممکن است در موارد با ریسک بالا از جمله زنان باردار و افراد با کمبود ایمنی بدن که عوارض می‌تواند شامل عفونت باکتریایی، ذات‌الریه، سندرم شوک سمی و التهاب مغز باشد، تجویز گردد. از آنجایی که آبله‌ مرغان معمولاً در بزرگسالان وخیم‌تر می‌باشد، توصیه می‌شود که یک دوره داروی آسیکلوویر در 24 ساعت اول شیوع راش‌ها مصرف شود.

درمان زخم ناشی از آبله‌ مرغان

ماهیت ویروس آبله‌ مرغان شیوع ضایعات التهابی بر روی پوست است، گاهی اوقات ممکن است این التهاب تا حدی شدید باشد که سبب از دست رفتن کلاژن و تجزیه‌ی الاستین و عناصر حمایتی شود. افرادی که مبتلا به ویروس آبله‌ مرغان شده‌اند ممکن است نواحی از پوست آنها بصورت شیاردار و دارای فرورفتگی باقی بماند.

در مرکز مشاوره و زیبایی آذین، ما گزینه‌های درمانی موثری جهت از بین بردن جای زخم برای کاهش و حذف زخم‌های آبله‌ مرغان ارائه می‌دهیم. متخصصان پوست ما یک رژیم مناسب برای مراقبت از پوست به شما ارائه داده تا امکان پیدایش زخم بر روی پوستتان کم شود.

این درمان‌ها بهبود قابل توجهی جهت زخم‌هایی که در اثر آبله‌ مرغان ایجاد شده‌اند فراهم می‌کنند، که موثرترین آنها مواردی هستند که سطح جدیدی برای پوست ایجاد کرده و سبب افزایش ساخت کلاژن جدید می‌شوند.

گزینه‌های درمانی موجود در مرکز مشاوره و زیبایی آذین عبارتند از:

• لایه‌برداری شیمیایی: در یکی از مطالعات این نتیجه حاصل شد که مجموعه‌ای از لایه‌برداری‌های شیمیایی با کاهش بی‌نظمی موجود در بافت زخم‌های آبله‌ مرغان بطور قابل توجهی سبب بهبود ظاهر این زخم‌ها می‌شود. میزان لایه‌برداری بر اساس شدت زخم‌ها تعیین می‌گردد.
  • رادیوفرکانسی
  • نور شدید پالسی (IPL)
  • درمان با نور آبی (بلو لایت)
  • ایجاد سطح جدید پوست توسط لیزر فرکشنال: این روش درمانی مبتنی بر لیزر می‌تواند زخم‌های آبله‌ مرغان موجود بر روی گردن و تنه را نیز مورد هدف قرار دهد. هم مویرگ‌ها و هم بافت‌ها با انرژی نور شدید پالسی تحت تاثیر قرار گرفته که سبب بازیابی رنگ چهره‌ی شما در سطح سلولی می‌شود. ساخت کلاژن نیز افزایش پیدا می‌کند و موجب صاف شدن پوست شما می‌گردد. یک مزیت این روش نیز کمک به کم کردن و حذف چین و چروک‌ها و قرمزی پوست می‌باشد.
  • میکرودرم ابریژن: این روش سبب ترغیب کردن پوست شما به جایگزینی بافت آسیب‌دیده با بافت سالم و با طراوت شده و در نتیجه‌ی آن از زخم‌های آبله‌ مرغان نیز خلاصی پیدا می‌کنید.
  • تزریق ژل: تزریق ژل بهترین روش برای درمان زخم‌های آبله‌ مرغان که بطور قابل ملاحظه‌ای بصورت تورفته هستند، می‌باشد. این روش موجب اضافه شدن حجم به پوست شده و با پر کردن نواحی دارای شیار و فرورفتگی سبب هم‌سطح شدن آنها با پوست اطراف می‌شود. هرچند فیلرها ممکن است به میزان قابل توجهی در درمان و بهبود تغییر رنگ پوست تاثیرگذار نباشند.
  • میکرونیدلینگ: این روش سبب افزایش تولید کلاژن و مویرگ‌ها می‌شود که بافت آسیب‌دیده‌ی زخم آبله‌ مرغان را تعویض کرده و سبب متعادل‌تر شدن بافت و رنگ چهره می‌شود.

پیشگیری از آبله مرغان

افراد آلوده شده باید تا زمانی که تاول‌ها بطور کامل دلمه بسته از رفتن به مدرسه یا کار پرهیز کنند و در خانه بمانند تا از انتقال ویروس به همکلاسی‌ها یا همکاران جلوگیری شود.

یک نوع واکسن آبله‌ مرغان تحت عنوان واکسن واریسلا وجود دارد که می‌تواند از ابتلا به این ویروس جلوگیری کند. این واکسن را می‌توان برای کودکان بالاتر از نه ماه، نوجوانان و بزرگسالان استفاده نمود و برای افرادی که تابه‌حال این بیماری را نداشته‌اند توصیه می‌شود.