درمان و رفع زگیل تناسلی در مردان و زنان و علت آن

Upset couple arguing

همانند زگیل‌ها که در همه جای بدن ظاهر می‌شوند، زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد (HPV) می‌شود. برخی گونه‌های این ویروس منجر به زگیل تناسلی می‌شوند در حالی که گونه‌های دیگر باعث سرطان می‌شوند. واکسیناسیون می‌تواند به حفاظت در برابر این گونه‌های خاص ویروس HPV کمک کند.

شما نیز اگر به زگیل‌ تناسلی دچار شده باشید، حتماً روش‌های درمان این عارضه را دنبال کرده‌اید. حتی اگر تاکنون هیچ زگیل تناسلی هم نداشته‌اید، حتماً دانستن این مسئله که چگونه می‌توانید از این موضوع اطمینان حاصل کنید و در صورت ابتلا به آن چکار باید انجام دهید، برای شما مفید خواهد بود. روش‌های درمانی این مشکل فقط با نسخه‌ی پزشک امکان پذیر هستند و از این رو شما ممکن است به یک متخصص کاردان نیاز داشته باشید. باید توجه کنید که تشخیص صحیح عارضه‌ی زگیل تناسلی نیز بسیار اهمیت دارد.

متخصصین ما در مرکز مشاوره‌ و زیبایی آذین، شما را در تشخیص درست زگیل‌ تناسلی و متعاقباً درمان مناسب آن‌ها  یاری خواهند داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های درمانی ما و دریافت وقت ملاقات با متخصصین، شما می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل‌ تناسلی یکی از شایع‌ترین انواع عفونت‌های جنسی است. حداقل نیمی از افراد فعال از نظر جنسی در دوره‌ای از زندگی خود به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، که عامل ایجاد زگیل‌های انسانی است، آلوده خواهند شد. معمولاً احتمال ابتلای زنان به این عارضه نسبت به مردان بیشتر است.

زگیل تناسلی چگونه به نظر می‌رسد؟

همانگونه که از نام این بیماری بر می‌آید، زگیل‌ تناسلی بافت مرطوب اعضای جنسی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این زگیل‌ها شبیه برآمدگی‌هایی به رنگ گوشت بدن هستند که ظاهری به شکل گل کلم دارند. در بسیاری از موارد، این زائده‌ها بسیار کوچک و به سختی قابل مشاهده هستند.

علائم و نشانه‌ها

زگیل‌ تناسلی در زنان، در فرج، دیواره‌های واژن، ناحیه‌ی بین بخش خارجی اندام جنسی و مقعد، کانال مقعد و دهانه‌ی رحم رشد می‌کنند. این عارضه در مردان برروی نوک یا بدنه‌ی آلت تناسلی، کیسه‌ی بیضه و یا مقعد ایجاد می‌شود. زگیل‌ تناسلی ممکن است در دهان یا گلوی کسانی که تماس جنسی از راه دهان با فرد آلوده داشته‌اند، نیز ایجاد شود.

علائم و نشانه‌های این عارضه عبارتند از:

• برآمدگی‌هایی کوچک به رنگ بدن یا قهوه‌ای رنگ برروی نواحی تناسلی بدن
  • معمولاً چندین زگیل کنار هم قرار می‌گیرند و شکل یک گل کلم را ایجاد می‌کنند.
  • خارش یا ناراحتی در نواحی تناسلی
  • خونریزی در هنگام مقاربت جنسی.

گاهی زگیل‌های تناسلی به قدری کوچک و مسطح هستند که با چشم غیر مسلح دیده‌ نمی‌شوند. گاهی نیز به صورت خوشه‌های چنتایی بزرگ دیده می‌شوند.

عوامل ایجاد کننده زگیل تناسلی

همانطور که قبلاً نیز به آن اشاره کردیم، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل اصلی بروز این مشکل است. بیش از 40 گونه‌ی مختلف از این ویروس شناخته شده‌اند که بروی اعضای تناسلی تأثیر گذار هستند. این ویروس از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. در بسیاری از موارد سیستم ایمنی بدن این ویروس را از بین می‌برد و هیچ گونه علائمی از عفونت برروی بدن بیمار ایجاد نخواهد شد.

عوامل خطر

همانطور که گفتیم، برآورد شده است که در حدود نیمی از افراد فعال از نظر جنسی در دوره‌ای از زندگی خود به ویروس HPV آلوده خواهند شد. عواملی که خطر آلوده شدن را افزایش می‌دهند عبارتند از:

• داشتن رابطه‌ی جنسی محافظت نشده با افراد متعدد
  • ابتلا به انواع دیگری از عفونت‌های مقاربتی
  • برقراری رابطه‌ی جنسی با فردی که شما اطلاعی از بیماری‌های جنسی او ندارید.
  • فعال بودن از نظر جنسی در سنین جوانی

آزمایش و تشخیص

از آنجایی که معمولاً تشخیص عارضه‌ی زگیل‌ تناسلی بسیار دشوار است، پزشک شما ممکن است از محلول استیک اسید ضعیف برای سفید کردن زگیل‌ تناسلی استفاده کند. سپس او قادر خواهد بود با استفاده از ابزار بزرگنمایی مخصوصی با نام کولپوسکوپی، آن‌ها را مشاهده کند.

آزمایش پاپ اسمیر

برای زنان بسیار ضروریست که مرتباً آزمایش لگن خاصره و آزمایش پاپ اسمیر ار مرتباً انجام دهند. این کار به تشخیص تغییرات ایجاد شده در واژن و دهانه‌ی رحم بواسطه‌ی زگیل تناسلی و یا علائم اولیه سرطان دهانه‌ی رحم، از عوارض احتمالی عفونت ویروس HPV، کمک خواهد کرد.

در طول آزمایش پاپ اسمیر، پزشک با استفاده از ابزاری با نام اسپکولوم، دهانه‌ی واژن را باز نگه خواهد داشت. سپس با استفاده از یک ابزار دسته بلند به جمع آوری نمونه‌های کوچکی از سلول‌های دهانه‌ی رحم، حد فاصل بین واژن و رحم، اقدام خواهد کرد. سلول‌ها برای بررسی اختلالات ممکن با استفاده از میکروسکوپ مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

تست HPV

فقط تعداد کمی از ویروس‌های تناسلی HPV ممکن است به سرطان دهانه‌ی رحم منجر شوند. نمونه‌ای از سلول‌های دهانه‌ی رحم، گرفته شده طی آزمایش پاپ اسمیر، می‌تواند برای تشخیص گونه‌های سرطان‌زای ویروس HPV مورد استفاده قرار گیرد.

این آزمایش معمولاً برای زنان بین سنین 30 و بالاتر انجام می‌شود و برای زنان جوانتر به این دلیل که سیستم ایمنی بدن آن‌ها قادر است حتی گونه‌های سرطان‌زای ویروس HPV را بدون درمان از بین ببرد، کارآمد نخواهد بود.

درمان زگیل تناسلی

اگر وجود زگیل‌ تناسلی برای شما ناراحتی ایجاد نکرده باشد، ممکن است نیاز به درمان نداشته باشید. اما در صورتی که علائم آن باعث خارش، سوزش یا درد شما شوند یا قابل مشاهده بودن آن‌ها منجر به ناراحتی‌های عاطفی شود، پزشک شما می‌تواند با بهره‌گیری از داروهای مناسب یا با انجام روش‌های جراحی در از بین بردن این عارضه به شما کمک کند. با این حال، احتمال بازگشت ضایعات پس از درمان وجود خواهد داشت.

ایمی کیمود (Aldara, Zyclara)

این پماد توانایی سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با زگیل تناسلی تقویت می‌کند. از تماس جنسی در هنگامی که پماد روی پوست شماست خودداری کنید. وجود این پماد می‌تواند کارایی کاندوم و دیافراگم را کاهش داده و منجر به تحریک پوست شریک جنسی شما شود. یکی از عوارض جانبی احتمالی این کرم، قرمز شدن پوست است. دیگر عوارض جانبی آن عبارتند از تاول، درد یا بدن درد، سرفه، جوش زدن و خستگی.

پودوفیلین و پودوفیدپلوکس (کوندیلوکس)

پودوفیلین یک رزین با منشا گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را از بین می برد. پزشک شما حتماً از این محلول استفاده خواهد کرد. پودوفیلوکس هم دربردارنده ترکیب موثر مشابهی است، با این تفاوت که شما می‌توانید آن را بدون اینکه خطری داشته باشد در خانه استعمال کنید. ممکن است پزشک شما بخواهد اولین استعمال پودوفیلوکس را کنترل کند و اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای جلوگیری از تحریک پوست نواحی اطراف توسط دارو توصیه کند. باید توجه داشته باشید که هرگز این دارو را برای داخل بدن خود استفاده نکنید. علاوه بر این، این دارو برای استفاده در دوران حاملگی توصیه نمی‌شود.عوارض جانبی این دارو می‌تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

تری‌کلرواستیک اسید (TCA)

این درمان شیمیایی زگیل تناسلی را می‌سوزاند و از بین می برد. TCA باید همواره زیر نظر مستقیم پزشک مصرف شود. عوارض جانبی این دارو می‌توانند مشتمل بر تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشند. سعی نکنید زگیل تناسلی را با داروهایی که بدون تجویز پزشک به فروش می‌رسند درمان کنید. این داروها برای استفاده روی بافت‌های مرطوب ناحیه تناسلی ساخته نشده‌اند. استفاده از داروهایی که بدون نسخه به فروش می‌رسند برای این هدف می‌تواند حتی باعث درد و تحریک بیشتر شود.

فریز کردن با نیتروژن مایع (کرایوتراپی)

عمل فریز کردن با ایجاد یک تاول در اطراف زگیل تناسلی انجام می‌شود. با بهبود پوست، نسج مرده می‌ریزند و جای آن پوست جدیدی رشد می‌کند. ممکن است به تکرار درمان کرایوتراپی نیاز باشد. عوارض جانبی عمده‌ی این روش شامل درد و تورم می‌شود.

الکتروکوتری

در این شیوه از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل‌ها استفاده می‌شود. ممکن است شما پس از این عمل اندکی درد و تورم داشته باشید.

لیزر

این روش درمانی که در آن از یک پرتو شدید نور استفاده می‌شود می‌تواند پرهزینه باشد و معمولا برای موارد وخیم زگیل تناسلی که درمان آن‌ها دشوار است مورد استفاده قرار می‌گیرد. عوارض جانبی این عمل شامل درد و جای زخم می‌شوند.

پیشگیری

واکسنی شناخته شده با نام گارداسیل  برای حفاظت در برابر گونه‌هایی از ویروس HPV که ایجاد کننده‌ی اکثر زگیل‌های تناسلی هستند استفاده می‌شود. این واکسن همچنین قادر به محافظت در برابر گونه‌های سرطان‌زای این ویروس نیز می‌باشد.

واکسن دیگری با نام کرواریکس (Cervarix) در برابر سرطان دهانه رحم محافظت می‌کند ولی تأثیری برروی زگیل‌ تناسلی ندارد. این واکسن‌ها در صورتی که به کودکان قبل از شروع فعالیت جنسی تزریق شود، بیشترین تأثیر را خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است که میزان خطر بروز زگیل‌ تناسلی در افراد زیر 21 سال و افراد بین 21 تا 30 سالی که از واکسن‌های HPV استفاده کرده‌اند تا 50 درصد کاهش می‌یابد.