درمان ریزش مو با مزوتراپی

علت-ریزش-مو-1

آلوپسی که اغلب با نام ریزش مو یا کچلی شناخته می‌شود، یکی از بیماری‌هایی است که موجب از دست دادن موهای سر و بدن می‌شود. این بیماری در سرتاسر دنیا دیده می‌شود. آلوپسی هم در مردان و هم در زنان ایجاد می‌شود، اما الگوی ریزش موی زنان با مردان متفاوت است. البته واژه‌ی "کچلی" بیشتر برای مردان به کار می‌رود و به معنای ریزش بخشی از موهای سر است که به جای آن‌ها مویی رشد نمی‌کند یا تعداد بسیار کمتری مو رشد می‌کند.

در مرکز مشاوره و زیبایی آذین از تکنیک مزوتراپی موی سر در درمان قطعی ریزش موی سر در مردان و زنان استفاده می‌شود. افتخار ما این است که به یاری متخصصین و اپراتورهای مجرب خود، یک مرکز موفق در اجرای تکنیک مزوتراپی برای درمان قطعیی ریزش مو هستیم.

علائم ریزش مو

• عقب رفتن خط رویش مو در پیشانی
  • شکل‌گیری نواحی کم‌پشت در سر
  • کم‌پشت شدن موها در قسمت تاج سر

علل ریزش مو

• شیوه‌های ناسالم در سبک زندگی
  • عدم تعادل هورمونی
  • بالا رفتن سن
  • عوامل ارثی
  • مصرف استروئید یا سایر داروهای قوی
  • بیماری
  • بارداری در زنان
  • برخی مدل موهای خاص و عدم مراقبت صحیح از موها
  • فشار و شوک عصبی یا روانی
  • تریکوتیلومانیا یا اختلال کندن موی وسواسی

روش مزوتراپی برای درمان ریزش مو چیست؟

مزوتراپی یک روش درمانی غیرجراحی برای رفع ریزش مو و رشد مجدد موها است که  هم برای مردان و هم زنانی  مناسب است که به مشکل ریزش مو دچار هستند اما مایل به انجام جراحی کاشت مو نیستند. روش مزوتراپی در 80 الی 90 درصد موارد موثر است.

مزوتراپی موجب ایجاد تعادل بین ریزش و رشد موهای سر می‌شود. این روش می‌توان موجب کند شدن یا حتی متوقف شدن کامل روند ریزش مو و در عین حال تحریک موها برای رشد مجدد بشود. مزوتراپی یک روش درمانی در پزشکی است که طی آن ترکیب اختصاصی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و برخی دارو‌ها در لایه‌ی مزودرم پوست (لایه میانی) تزریق می‌شود تا علاوه بر بهبود جریان خون در این ناحیه، موجب تحریک سلول برای تکثیر و رشد مجدد بشود. تکنیک مزوتراپی توسط پزشکان بسیاری در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر درمان ریزش مو، دارای کاربرد‌های فراوان دیگری مانند درمان سلولیت و چاقی موضعی و جوانسازی پوست نیز می‌باشد.

این روش برای درمان ریزش موی سر بر اثر عوامل ژنتیکی، کچلی یا طاسی سر با الگوی مردانه (آلوپسی آندروژنیک)، کچلی منطقه‌ای در سر و همچنین ریزش مو بعد از مصرف داروهای خاص (مانند شیمی‌درمانی)، مفید است. در موارد کم‌پشت شدن یا نازک شدن موها در مردان یا زنان، مزوتراپی اغلب موجب دستیابی به نتایج بسیار چشمگیری می‌شود.

این روش چگونه انجام می‌شود؟

در روش مزوتراپی به منظور درمان ریزش مو، یک مایع حاوی مواد مغذی در لایه‌ی مزودرم در پوست سر تزریق می‌شود. مزودرم لایه‌ی زیرین اپیدرم است که لایه‌ی ارتباطی بین چربی زیرپوستی و بافت خود پوست می‌باشد.

برای انجام مزوتراپی به منظور درمان ریزش مو، یک ترکیب اختصاصی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آمینواسید‌ها و فعال‌کننده‌های سلول‌های بنیادی و فاکتورهای رشد، تهیه می‌شود و سپس این ترکیب از طریق صدها تزریق میکرو که تقریبا بدون درد هستند، به ناحیه مزودرم پوست سر منتقل می‌شود. با انجام این کار تمامی ‌مواد مورد نیاز برای رشد مو فراهم می‌شود و همچنین جریان خون در سر افزایش پیدا می‌کند. این تکنیک در عین حال که موجب روند ریزش مو را متوقف می‌کند، موجب رشد موهای جدید در سر نیز می‌شود.

تزریق‌های مزوتراپی با کمک وسیله‌ی مخصوصی به نام تفنگ مزوتراپی انجام می‌شود. این وسیله دارای سوزن‌های استریل مخصوصی است که ترکیب مزوتراپی را در سر تزریق می‌کنند. کل دوره‌ی درمانی مزوتراپی، شامل هشت جلسه‌ی درمانی می‌شود که به صورت هفته‌ای یکبار باید انجام شوند. هر جلسه‌ی درمانی در حدود نیم ساعت طول می‌کشد. لازم است بیماران برای مشاهده‌ی نتایج حاصل از درمان کمی ‌صبور باشند چرا که نتایج حاصل از مزوتراپی تنها پس از 5 جلسه‌ی درمانی قابل رویت خواهد بود.

نوع ترکیب مورد استفاده برای تزریق به علت ریزش مو‌ها بستگی دارد. از آن جایی که به طور کلی، ترکیب مورد استفاده در مزوتراپی دارای ویتامین، مواد مغذی و دیگر مواد مفید برای بافت‌های بدن می‌باشد، این روش کاملا ایمن است و موجب بروز عوارض جانبی و واکنش‌های آلرژیک نمی‌شود.

بیمارانی که از این روش درمانی استفاده می‌کنند هیچ درد و ناراحتی حس نخواهند کرد و به همین دلیل است که این روش، ساده‌ترین و آسان‌ترین راه برای خلاصی از مشکلات مزمن ریزش مو می‌باشد. یکی دیگر از مشکلاتی که به کمک مزوتراپی درمان می‌شود شوره‌ی سر است، البته در صورتی که شخص به شوره‌ی شدید سر مبتلا باشد، باید ابتدا با متخصص پوست مشورت کند و علت شوره‌ی سر او مشخص شود و سپس در صورتی می‌تواند این روش درمانی را برای ریزش موی خود انجام دهد که پزشک اجازه‌ی این کار را بدهد.

نتایج

مزوتراپی یکی از درمان‌های مکمل برای رفع کچلی یا طاسی سر در مردان و زنان است که :

• ریزش مو را کاهش می‌دهد.
  • موجب رشد مجدد موها می‌شود.
  • روند طاسی سر با الگوی مردانه را کندتر می‌کند.
  • موجب نرمال‌سازی میزان پروتئین، ویتامین و سایر مواد معدنی و فاکتورهای رشد در پوست سر می‌شود.

این روش از طریق یک سری تزریق که درد بسیار ناچیزی دارد، انجام می‌شود.

تاثیرات مزوتراپی، همچنین موجب آغاز شدن متابولیسم سلولی در سر، از بین رفتن عفونت، تحریک پیاز مو به رشد کردن و تسریع روند رشد مو، بهبود جریان خون در سر و تقویت فولیکول مو می‌شود و بدین ترتیب موجب پرپشت شدن، حجیم شدن و تقویت موها می‌شود.

نتایج این روش درمانی در مقایسه با روش‌های مشابه، بسیار سریع‌تر به دست می‌آیند چرا که این روش موجب می‌شود به تدریج تعادل هورمونی در پوست سر ایجاد شود و اثرات هورمون DHT (هورمونی که عامل ریزش مو است) در سر خنثی شود و در نتیجه روند رشد موهای جدید تسریع شود.

علائم نشان‌دهنده‌ی مثبت بودن تاثیر مزوتراپی بر موها، باید بعد از دومین یا سومین جلسه‌ی درمانی مشهود باشد.

چه کسانی کاندید ایده‌آلی برای این روش نیستند؟

البته افراد مبتلا به برخی بیماری‌های پوستی، التهاب پوستی، دیابت، هموفیلی و زنان باردار نباید از این روش درمانی استفاده کنند چرا که ممکن است انجام مزوتراپی موجب بدتر شدن یا وخیم شدن شرایط آن‌ها بشود. یکی دیگر از مشکلاتی که به کمک مزوتراپی درمان می‌شود، شوره‌ی سر است که تنها در صورت تجویز پزشک متخصص پوست انجام می‌شود.

به چند جلسه درمانی نیاز است؟

علائم کوچکی از پاسخ بیمار به این روش درمانی، تنها پس از دو جلسه قابل مشاهده خواهد بود. اما شما برای رسیدن به بهترین نتایج که کاملا آشکار هستند، احتمالا به بیش از 5 جلسه‌ی درمانی نیاز خواهید داشت که طی یک دوره‌ی 4 تا 6 ماهه انجام می‌شود. معمولا بیماران، به طور میانگین به 8 تا 12 جلسه‌ی درمانی نیاز دارند تا به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنند. روش مزوتراپی در 80 تا 90 درصد مواقع برای درمان ریزش مو و نازک شدن موها موثر است (به استثنای موارد ابتلا به آلوپسی آره‌آتا).

آیا این روش درمانی دردناک است؟

تزریقات مزوتراپی با یک دستگاه مخصوص به نام تفنگ مزوتراپی (یا گانشات) انجام می‌شود. این دستگاه تا حدود زیادی درد ناشی از تزریق را کاهش داده و در مواردی بیمار به هیچ عنوان درد یا ناراحتی احساس نمی‌کند. به همین منظور روش مزوتراپی تقریبا بدون درد است.

مراقبت از موها و حفظ نتایج

تا 12 ساعت بعد از جلسات درمانی مزوتراپی،  نباید موها شامپو شوند یا از محصولات آرایشی بهداشتی موها استفاده شود.

برای دستیابی سریع به بهترین نتایج، لازم است بیماران رژیم غذایی سالمی ‌داشته باشند و از خوردن تنقلات و غذاهای مضر و سمی ‌پرهیز کرده و یک برنامه‌ی ورزشی منظم را دنبال کنند. مزوتراپی به صورت بالقوه این امکان را دارد که نیاز به جراحی کاشت مو را برطرف کند. این موضوع را به خاطر داشته باشید که درمان با مزوتراپی در صورتی بهترین نتایج را به دنبال دارد که شما رژیم غذایی خوب و سبک زندگی سالمی ‌داشته باشید.