درمان لکه‌های ماه گرفتگی و مادرزادی پوست با لیزر

بدون شک پیری و عوامل مخرب محیطی، بافت و ظاهر پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما لکه‌ها و یا علائمی هم وجود دارند که از بدو تولد بر روی پوست ظاهر می‌شوند و به عنوان لکه‌های ماه‌ گرفتگی و مادرزادی شناخته شده‌اند. برخی از این علائم ممکن است مضر نباشد، اما برخی دیگر در صورت عدم درمان ممکن است منجر به عوارض حادی شود. ماه‌ گرفتگی اساساً لکه‌های مادرزادی و یا لکه‌هایی به رنگهای متنوع است. هرچند این لکه‌های مادرزادی قبل از تولد پدید می‌آیند، اما ممکن است پس از تولد کودک نیز ظاهر گردند. در بسیاری از کودکان این لکه‌ها به دلیل وجود رنگدانه‌های ناهموار یا اضافی پوست ایجاد می‌شود، در حالی که در برخی دیگر این ضایعات پوستی ناشی از اختلالات عروق خونی می‌باشد.

تصمیم‌گیری برای برداشتن لکه‌های ماه‌ گرفتگی و لکه‌های مادرزادی یک گام مهم در زندگی هر فرد است. در مرکز مشاوره و زیبایی آذین، متخصص پوست ما دارای تخصص و تجربه فراوان در زمینه از بین بردن لکه‌های مادرزادی می‌باشد و برای هر بیمار درمان کاملاً سفارشی و جداگانه‌ای در نظر گرفته و از امکانات بروز و پیشرفته مانند درمان لیزری برای رفع این ضایعات پوستی بهره‌ می‌گیرد. این روش، درمان ایده‌آلی بوده و به طور گسترده‌ای توصیه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ نوبت مشاوره به منظور انجام یک ارزیابی جامع از مشکلات پوست خود، با ما تماس بگیرید.

انواع لکه‌های ماه گرفتگی و لکه‌های مادرزادی

لکه‌های مادرزادی بسته به بافت، اندازه، رنگ و عمق خود متفاوت هستند. اما دو نوع اصلی وجود دارد: لکه‌های مادرزادی پیگمانته (رنگی) و لکه‌های مادرزادی عروقی.

لکه‌های مادرزادی‌ پیگمانته (رنگی)

لکه‌های مادرزادی رنگی، علائمی بر روی پوست هستند که توسط رنگدانه‌ها (که بخشی از پوست هستند) ایجاد می‌شوند. در اینجا به برخی از انواع مشخص لکه‌های مادرزادی‌های رنگی اشاره می‌کنیم.

خال‌‌های گوشتی

هر چند خال‌های گوشتی ممکن است در مراحل بعدی زندگی ظاهر شوند، اما گاهی اوقات آنها از بدو تولد نیز بر روی پوست وجود دارند و تا پایان عمر باقی می‌مانند. بسیاری از این خال‌ها بی‌ضرر هستند، اما برخی نیز می‌توانند به سرطان پوست منجر شوند. متعدد بودن خال‌ها و یا بزرگ بودن آنها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. محدوده رنگ آنها از قهوه‌ای تا سیاه است و اشکال و اندازه‌های آنها نیز متفاوت است.

لکه‌های مغولی

این لکه‌های خاکستری مایل به آبی، عمدتاً در قسمت پایین‌تر کمر یا باسن نوزادان رخ می‌دهد و در نوزادان دارای پوست تیره‌تر بیشتر شایع است. ظاهر آنها مانند کبودی صاف و تخت بر روی پوست به نظر می‌رسد.

لکه‌های مادرزادی عروقی

قلب و عروق خونی، سیستم عروقی را تشکیل می‌دهند و عروق مسئول جریان خون در سراسر بدن هستند. لکه‌های مادرزادی عروقی، هنگامی در پوست ظاهر می‌شود که این عروق درهم تنیده شده و یا به دلیل اختلالات دیگر، برجسته شده و به تدریج بر روی پوست نمایان شوند. از هر 10 نوزاد، بیش از یک نفر دارای این علائم بر روی پوست است.

لکه‌های سالمون

لکه‌های سالمون، شایع‌ترین لکه‌های مادرزادی هستند و بیش از 50 درصد از نوزادان به آن مبتلا می‌شوند. این علائم به علت گسترش ناهنجار مویرگ‌ها (رگ‌های خونی کوچک) به شکل لکه‌های کوچک و نامنظم به رنگ صورتی و یا قرمز کم‌رنگ رخ می‌دهد. این علائم بر روی پیشانی، صورت (عمدتاً بین ابروها و روی پلک)، گردن و پشت سر ظاهر می‌شوند. علائمی که در صورت ظاهر می‌شوند، "بوسه فرشته" نامیده می‌شود و آنهایی که در پشت گردن ظاهر می‌شود "گاز لک لک" خوانده می‌شود.

لکه شرابی

لکه مادرزادی شرابی رنگ، معمولاً لکه‌های قرمز یا بنفش و در اندازه‌های متفاوت هستند که از هر 1000 نوزاد، برای تقریباً 3 نفر رخ می‌دهند. این لکه‌ها به علت ناهنجاری مویرگ‌ها (عروق خونی کوچک) رخ می‌دهد و با گذشت زمان ضخیم و ناهموار می‌شوند. این علائم بر روی صورت ظاهر می‌شود، اما می‌تواند در مناطق دیگر بدن از جمله گردن و بالاتنه نیز ظاهر گردد.

همانژیوم توت فرنگی

این نوع از لکه‌ها شایع‌ترین لکه‌های مادرزادی و بدون درد و بی ضرر هستند. همانژیوم به شکل لکه‌هایی با رنگ‌های مختلف از جمله قهوه‌ای مایل به زرد، سیاه، آبی کمرنگ، سفید، صورتی، قرمز یا بنفش بر روی سطح پوست رخ می‌دهد. علت ظهور این علائم، گسترش عروق خونی کوچک است. آن‌ها ممکن است در زمان تولد وجود داشته باشند و یا اینکه چند هفته پس از تولد ظاهر شوند. این علائم در هر جای بدن می‌توانند ایجاد شوند، اما اغلب در سر، صورت، قفسه سینه یا کمر رخ می‌دهند.

همانژیوم غاری

همانژیوم‌های غاری (کاورنو) دقیقاً مانند همانژیوم‌های توت فرنگی هستند، اما در عمق پوست رخ می‌دهند. آنها به شکل بافت اسفنجی پر از خون هستند که ممکن است با گذشت زمان کوچک شوند، اما نیاز به درمان دارند. زیرا حضور آنها می‌تواند به اختلال در بینایی، تغذیه یا تنفس منجر شود.

مالفورماسیون وریدی (ناهنجاری تشکیل عروق خونی)

مالفورماسیون وریدی ممکن است مانند لکه‌های مادرزادی رخ دهد، اما بسیار نادر است که برجسته و بزرگتر از سایر لکه‌های مادرزادی باشد. علت پیدایش آنها ناهنجاری و درهم تنیدگی عروق خونی و برجسته شدن آنها بر روی پوست است.

درمان لکه‌های ماه‌ گرفتگی و مادرزادی

هر چند تشکیل عروق خونی غیرطبیعی، دلیل وقوع لکه‌های مادرزادی به شمار می‌آید، اما علت دقیق آن ناشناخته است. در خصوص درمان این لکه‌های مادرزادی باید بگوییم که بسیاری از آنها نیاز به هیچ‌گونه درمانی ندارند و با گذشت زمان محو می‌شوند، اما گاهی اوقات درمان آنها لازم است. اگر فکر می‌کنید کودک شما دارای هر کدام از انواع لکه‌های مادرزادی است، توصیه می‌کنیم به یک متخصص پوست با تجربه برای انتخاب درمان مناسب مراجعه کنید. انتخاب درمان تا حد زیادی به پیش‌بینی توسعه و رشد لکه های مادرزادی بستگی دارد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی، مؤثرترین و آسان‌ترین درمان برای از بین بردن لکه‌های ماه‌ گرفتگی و لکه‌های مادرزادی به شمار می‌آید. در این روش، پرتو لیزر برای مسدود کردن عروق خونی ساطع می‌شود. بسته به بافت، اندازه و عمق لکه‌های مادرزادی تنها یک جلسه لیزر می‌تواند نتایج مورد نظر را به شما بدهد، اما در برخی از موارد جلسات بیشتری برای حذف کامل آنها (محو تدریجی آنها پس از هر جلسه) لازم است.

نحوه آمادگی برای درمان لیزری

• در طول دو هفته قبل از عمل، از قرار دادن منطقه درمان در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.
  • شب قبل از درمان با لیزر، خوب بخوابید.
  • لباس مناسب و راحتی بپوشید که به جراح اجازه می‌دهد براحتی لکه‌ها را مشاهده کند.
  • حداقل 45- 60 دقیقه قبل از عمل، از کرم بی‌حس کننده استفاده کنید.
  • موهای منطقه درمان را شسته، کوتاه کنید یا بتراشید.

لیزر کیو- سوئیچ

این درمان برای ‌لکه‌های مادرزادی رنگی تیره توصیه می‌شود. لیزر با نفوذ در لایه اپیدرم و درم، ملانوسیت‌ها را شکسته و تولید ملانین را کاهش می‌دهد. این عمل منجر به روشن شدن تدریجی پوست و کم‌رنگ شدن لکه‌های رنگی مادرزادی می‌شود.

مراقبت‌های پس از عمل

• از پماد آنتی بیوتیک در ناحیه تحت درمان طبق دستور استفاده کنید.
  • تشکیل زخم و پوسته‌ زخم طبیعی است. از تحریک و کندن محل زخم، خودداری کنید.
  • به مدت حداقل چند ماه، منطقه درمان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • در طول روز هنگام بیرون رفتن، برای محافظت از ناحیه تحت درمان از کرم‌های ضد آفتاب به مقدار زیاد استفاده کنید.
  • از مواد آرایشی و یا هر محصول زیبایی که ممکن است ناحیه تحت درمان را تحریک کند، استفاده نکنید.