زرد زخم : علت، تشخیص و درمان

veneers_lancaster222222

زردزخم نوعی عفونت پوستی است که اغلب بوسیله‌ی دو باکتری استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوک پیوژنز ایجاد می‌شود. این عفونت لایه‌ی اپیدرم را، که بیرونی‌ترین لایه‌ی پوست است، تحت تأثیر قرار می‌دهد. زرد زخم عفونتی بسیار مسری است. با وجود اینکه هر بخشی از پوست ممکن است تحت تأثیر این عفونت قرار بگیرد، لیکن آثار این عفونت ابتدا در نواحی پوستی اطراف دهان و بینی مشاهده می‌شود. حتی درصورتیکه پوست در اثر بریدگی، خراش و بیماری‌هایی مانند اگزما آسیب دیده باشد، باز هم این باکتری‌ها قادر به ایجاد عفونت در این نواحی هستند.

کنترل مؤثر عارضه‌ی زرد زخم ممکن است بسیار دشوار باشد. در مرکز مشاوره و زیبایی آذین، متخصصین پوست ما با بهره‌گیری از تجربه‌ی بالای خود در کنترل این عارضه و به کمک آخرین فناوری‌های موجود، قادر خواهند بود به شیوه‌ای ماهرانه، شما را در درمان آثار زخم ناشی از این عارضه یاری دهند. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر،با ما تماس بگیرید تا برای شما یک وقت مشاوره رزرو گردد.

انواع مختلف زرد زخم

به طور کلی بیماری زردزخم به دو شکل مشاهده می‌شود؛ تاولی و غیرتاولی. اغلب زرد زخم غیرتاولی، از نمونه‌ی تاولی آن شایع‌تر است. این شکل از زرد زخم، تحت عنوان زرد زخم مسری نیز شناخته می‌شود و همانطور که از نام آن پیداست، از نوع تاولی آن مسری‌تر است. زردزخم غیرتاولی ممکن است در اثر استافیلوکوکوس اورئوس یا استرپتوکوک پیوژنز یا هر دوی آن‌ها ایجاد شود. در این نوع زرد زخم، چندین تاول کوچک ایجاد شده و سریعاً پاره می‌شوند و پوسته‌ی زردی بر روی آن‌ها تشکیل می‌شود.

علائم ونشانه‌ها

در صورت تماس با فرد مبتلا به زردزخم، تقریباً پس از سه روز، در صورتیکه باکتری استرپتوکوک پیوژنز عامل ایجاد کننده باشد، و تقریباً پس از ده روز، در صورتیکه باکتری استافیلوکوکوس اورئوس عامل ایجاد کننده باشد، علائم و نشانه‌های آن بروز پیدا خواهند کرد. بسته به نوع عارضه‌ی زرد زخم، ضایعاتی که بر روی پوست ظاهر می‌شوند، متفاوت خواهند بود. اغلب پیش از اینکه این ضایعات ایجاد شوند، قرمزی و خارش پوست مشاهده می‌شود. اگر عفونت شدید باشد، احتمال وقوع تب، بزرگ شدن غدد لنفاوی یا تورم غدد و احساس بیماری نیز وجود دارد. موارد آخر، معمولاً در زردزخم تاولی مشاهده می‌شوند، اما در موارد شدید زرد زخم غیرتاولی نیز ممکن است دیده شوند. ضایعات ایجاد شده در هر دو نوع این عارضه، با خارش شدیدی همراه هستند، اما بسیار ضروریست که در برابر این اصرار به خارش مقاومت شود، زیرا که این عمل می‌تواند باعث گسترش بیماری به سایر نقاط بدن شود.

عوامل خطر

عوامل زیادی احتمال ابتلا به عارضه زردزخم را افزایش می‌دهند، برخی از آن‌ها عبارتند از:

• سن: کودکان خردسال، بویژه کودکان مهد کودکی، پیش دبستانی و مدارس ابتدایی، به احتمال زیاد در معرض ابتلا به زرد زخم هستند. با این حال، امکان بروز این بیماری برای همه و در هر سنی وجود دارد.
  • فصل: بیماری زردزخم در ماه‌های گرم تابستان شایع‌تر است.
  • ازدحام: بیماری زرد زخم به سادگی در مراکز مراقبتی پر جمعیت قابل گسترش است. در برخی از جوامع دورافتاده‌ی استرالیا، وجود خانه‌هایی پر جمعیت، یکی از دلایل اصلی شیوع بیماری زردزخم است.
  • دیابت و دیگر بیماری‌هایی که توانایی سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عفونت‌ها، تحت الشعاع قرار می‌دهند.
  • ورزش‌های تماسی: ورزش‌هایی مانند راگبی که شامل تماس‌های فیزیکی بدن می‌شوند، نیز می‌توانند باعث گسترش شیوع بیماری زرد زخم شوند.
  • بریدگی، خراش، آبله مرغان، اگزما و بیماری‌های پوستی دیگری که باعث ایجاد آسیب در پوست می‌شوند، می‌توانند به عنوان محل ورود باکتری‌هایی که عامل ایجاد عفونت هستند، باشند.
  • بهداشت ضعیف
  • به اشتراک‌گذاری حوله و لباس با یک فرد آلوده

چگونگی سرایت بیماری زرد زخم

بیماری زردزخم، بویژه شکل غیرتاولی آن، به شدت مسری است و به سادگی از فردی به فرد دیگر و از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شود.

درمان زرد زخم

13117855_1759265140958711_415162621_n

نحوه‌‌ی درمان بیماری زرد زخم، به شدت عفونت و میزان خطر سرایت آن به دیگران بستگی دارد. اگر ضایعات این بیماری کوچک و به تعداد انگشت‌شماری وجود داشته باشند، از محلول آب و صابون برای تر کردن و نرم کردن سطح پوسته‌ی این ضایعات استفاده می‌شود. این عمل هر 6 تا 8 ساعت یکبار باید انجام شود. باید توجه داشت که هدف از این کار برداشتن پوسته‌ها نیست، بنابراین ضروریست که این عمل به آرامی انجام شود زیرا که برداشتن و خاراندن این پوسته‌ها می‌تواند به بروز زخم منجر شود. اگر فرزندان شما مبتلا به عارضه زردزخم شده‌اند و شما در حال مراقبت از آن‌ها هستید، به منظور جلوگیری از گسترش عفونت و پیشگیری از آلودگی بیشتر ضایعات کنونی با باکتری‌‌ها، دست‌های خود را قبل و بعد از تمیز کردن پوسته‌ها حتماً بشویید. پوشیدن دستکش یکبار مصرف ایده‌ی خوبی برای انجام این کار است.

درمان دارویی

ممکن است پزشک یک پماد آنتی‌بیوتیک موضعی را برای مالیدن بر روی مناطق تحت تأثیر به شما توصیه کند. اگر ضایعات زیادی وجود داشته باشد یا عفونت بهبود پیدا نکند، یک دوره درمانی مصرف آنتی‌بیوتیک پیشنهاد می‌شود. ممکن است برای تشخیص باکتری عامل عفونت، از ضایعات این بیماری نمونه‌گیری به عمل آید، این کار به تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب کمک می‌کند. در صورتیکه باکتری استرپتوکوک پیوژنز عامل ایجاد کننده‌ی بیماری باشد، آنتی‌بیوتیک پنی‌سیلین توصیه می‌شود. در صورت وجود آلرژی نسبت به پنی‌سیلین، آنتی‌بیوتیک روکسی ترومایسین ممکن است تجویز شود. در صورتیکه باکتری استافیلوکوکوس اورئوس عامل بروز زردزخم باشد، آنتی بیوتیک ارجح دیکلوگزاسیلین خواهد بود. باید دقت داشت که در تمام عفونت‌ها، در صورتیکه آنتی‌بیوتیک تجویز شود، برای حصول اطمینان از نابودی کامل باکتری‌ها و همچنین به حداقل رساندن ایجاد مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک، حتی در صورت داشتن احساس بهبودی پس از چند روز، دوره‌ی درمان دارویی باید تکمیل شود.

عوراض احتمالی

ممکن است تعداد کمی عارضه‌ی احتمالی در پی بیماری زرد زخم یا سایر عفونت‌های استرپتوکوکی گروه A وجود داشته باشند. برخی از این عوارض احتمالی عبارتند از:

• زخم: کندن جای زخم یا برداشتن پوسته‌‌های مناطق آسیب‌دیده می‌تواند به ایجاد زخم در این مناطق منجر شود. برای محدود کردن احتمال بروز این مشکل، از خاراندن، کندن و مالیدن نواحی آسیب‌دیده خودداری کنید. ما در مرکز مشاوره و زیبایی آذین، روش‌های متنوعی را برای از بین بردن اسکار (جای زخم) عارضه‌ی زرد زخم شما ارائه خواهیم داد.
  • سلولیت: سلولیت یک بیماری عفونی است که لایه‌های عمق‌تر پوست را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. در این حالت باکتری‌های ایجاد کننده‌ی زردزخم به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کنند. این نوع عفونت بسیار جدی است و حتماً باید سریعاً به کمک آنتی‌بیوتیک‌های وریدی درمان شود.
  • گلومرولونفریت: گلومرولونفریت از عوارض نادر این بیماری است که بر روی کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد. این مشکل تنها توسط نوع خاصی از باکتری استرپتوکوک پیوژنز ایجاد می‌شود که در نتیجه‌ی واکنش این باکتری به آنتی‌بادی‌های تشکیل شده، منجر به التهاب کلیه خواهد شد.

از بین بردن اسکار (جای زخم) زردزخم

میکرودرم

احتمالاً میکرودرم پر تقاضاترین درمان برای از بین بردن اسکار زرد زخم است. در این درمان، لایه‌ی خارجی پوست به کمک دستگاهی با سری الماس برداشته می‌شود تا پوست جدیدی بر روی بدن ایجاد شود.

لایه‌برداری شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی، عملی است که به جای استفاده از سیستم‌های مکانیکی، از مواد شیمیایی قدرتمند برای پاکسازی سطح خارجی پوست که تحت تأثیر زردزخم قرار گرفته است، استفاده می‌کند. میزان و شدت عمل لایه‌برداری با توجه به ابعاد آثار زخم و سطح پاکسازی متفاوت خواهد بود. هر چند لایه‌برداری‌های به مراتب شدیدتر آثار عمیق‌تر را از بین می‌برد،  اما باعث تغییر رنگ نامتعارف پوست پس از رشد مجدد آن خواهد شد.

لیزر درمانی

در روش لیزر درمانی، پالس نوری لیزر مستقیماً  بر روی لایه‌های زیرین پوست تابیده می‌شود و آثار بوجود آمده در خارج و داخل پوست در اثر زردزخم را از طریق پر کردن عمق آثار زخم با کلاژن گاوی بهبود می‌دهد.