سن یائسگی در زنان و یائسگی زودرس

در صورتی که یائسگی، زودتر از زمان مورد انتظار و زمان طبیعی آن یعنی در حدود 50 سالگی رخ دهد، به آن یائسگی زودرس گفته می‌شود. علت یائسگی زودرس می‌تواند نارسایی اولیه یا نارسایی زودرس تخمدان باشد که موجب قطع شدن پریودهای ماهیانه می‌شود.

banner

همچنین انجام شیمی‌درمانی برای درمان سرطان و یا برداشتن تخمدان‌ها با جراحی نیز می‌تواند موجب یائسگی زودرس شود. بروز یائسگی زودرس می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی بر بر سلامت جسمی، روحیه، احساسات، خلق‌و‌خو، اعتماد‌ به‌ نفس و حتی روابط فرد داشته باشد، اما روش‌هایی برای درمان و کنترل این مشکل وجود دارد که می‌تواند بسیار مفید و کمک‌کننده باشد.

%d8%b8

آیا از زمان بروز یائسگی، تغییراتی در وضعیت واين خود مشاهده می‌کنید؟ آیا می‌دانستید که در حدود 50 درصد از زنان با این تغییرات واژینال روبرو شده و سلامت جنسی آن‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد؟

بروز یائسگی با علائم آزاردهنده‌ای همراه است که متاسفانه بسیاری از افراد در مورد آن صحبت نمی کنند، از جمله: درد در هنگام دخول در رابطه جنسی، بی اختیاری ادرار، خشکی شدید و چسبندگی واژن و نهایتا کاهش میل جنسی و سردمزاجی به خاطر ابتلا به علائم قبلی.

انجام لیزر مونالیزا تاچ می‌تواند درد در هنگام دخول را برطرف کند، بی‌اختیاری ادرار را بهبود دهد و میزان رضایت شما از رابطه جنسی را بالا برده و با افزایش میل جنسی شما، رابطه‌ی جنسی شما را احیا کند.

ما در مرکز مشاوره و زیبایی آذین به ارائه‌ی بهترین خدمات درمانی لیزر مونالیزا تاچ برای رفع عوارض یائسگی در شما می‌پردازیم.

در روش مونالیزا تاچ، اشعه‌ی لیزر ملایمی به دیواره‌ی واژن تابانده می‌شود که موجب ایجاد یک واکنش بازسازی در بافت‌های واژن و تحریک آن‌ها به تولید کلاژن بیشتر می‌شود. به‌طور معمول این درمان شامل سه جلسه لیزر درمانی در طول 18 هفته می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در مرکز مشاوره و زیبایی آذین می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

یائسگی پیش از موعد چیست؟

"یائسگی پیش از موعد" زمانی رخ می‌دهد که آخرین دوره‌ی قاعدگی زن قبل از 40 سالگی باشد و زن کاهش سن یائسگی را تجربه نماید. این حالت ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

• به علت نارسایی اولیه‌ی تخمدان، دوره‌های قاعدگی خود به خود قطع می‌شوند. این حالت در 1 درصد از زنان رخ می‌دهد.
  • یائسگی بر اثر علت ثانویه‌ای ایجاد می‌شود، مانند:
    •  جراحی برداشتن تخمدان‌ها (اوفروکتومی)
    • انجام شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی برای درمان سرطان

یائسگی زودرس چیست؟

"یائسگی زودرس" به حالتی گفته می‌شود که در آن آخرین دوره‌ی قاعدگی زن، قبل از سن 45 سالگی رخ می‌دهد. مجددا، این حالت نیز ممکن است بر اثر بروز خود به خودی یائسگی به علت نارسایی تخمدان‌ها یا بر اثر انجام جراحی برداشتن تخمدان‌ها یا انجام شیمی‌درمانی و پرتودرمانی باشد.

تا 8 درصد از زنان ممکن است کاهش سن یائسگی را تجربه کرده و به یائسگی زودرس دچار شوند.

علل بروز یائسگی زودرس و پیش از موعد

دلایل مختلفی برای یائسگی پیش از موعد یا زودرس و کاهش سن یائسگی می‌تواند وجود داشته باشد. واضح است که انجام جراحی برداشتن تخمدان‌ها باعث یائسگی ناگهانی می‌شود و انجام شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نیز تخمدان‌ها را بسیار ضعیف می‌کند. اما بروز نارسایی اولیه‌ی تخمدان‌ها همیشه مشخص و معلوم نیست:

اختلالات ژنتیکی

دو کروموزوم  X عملگر برای عملکرد نرمال تخمدان‌ها نیاز هستند. برخی از مشکلات ژنتیکی موجب اختلال در کرموزوم‌های X می‌شود، مانند:

•   سندرم ترنر
  •   سندرم x شکننده

بیماری‌های خودایمنی برای مثال ابتلا به تیروئید، دیابت نوع اول، بیماری کرون، بیماری سلیاک، کاندیدیاز مزمن (برفک)
اختلالات متابولیسمی

این اختلالات نادر هستند اما برای مثال شامل گالاکتوسمی و کمبود آروماتاز می‌شوند.

عفونت مانند اوریون
یائسگی زودرس ایدیوپاتیک (با علت نامعلوم) در این حالت علت متوقف شدن دوره‌های قاعدگی نامعلوم است.

موارد زیر، احتمال بروز یائسگی زودرس و کاهش سن یائسگی را افزایش می‌دهد:

• داشتن سابقه خانوادگی (خطر بروز یائسگی زودرس در این حالت 12 برابر است)
  • ابتلا به صرع

علائم یائسگی زودرس

علائم یائسگی زودرس با علائم یائسگی نرمال که در سنین 51 و 52 سالگی رخ می‌دهد، یکسان است، البته این علائم در مورد یائسگی زودرس معمولا شدید‌تر هستند.

نارسایی اولیه تخمدان‌ها

در یائسگی زودرس یا پیش از موعد و کاهش سن یائسگی که بر اثر جراحی یا درمان سرطان ایجاد نشده است، علائم عبارتند از:

• نامنظم شدن قاعدگی
  • قطع قاعدگی بعد از توقف خوردن قرص ضدبارداری
  • عدم توانایی باردار شدن
  • ممکن است هیچ علامت دیگری به جز توقف دوره‌های قاعدگی وجود نداشته باشد.

ممکن است در زمانی که دوره‌های قاعدگی بسیار نامنظم شده‌اند و تعداد آن‌ها کم شده است، علائم زیر را نیز داشته باشید:

• گرگرفتگی
  • تحریک‌پذیری
  • تنش عصبی
  • داشتن علائم مشابه با علائم قبل از قاعدگی
  • دردناک شدن سینه‌ها
  • داشتن نفخ

در دختران و خانم‌های جوانی که دوره‌های پریود آن‌ها بسیار نامنظم شده و یا قطع شده است، همیشه تشخیص یائسگی زودرس و کاهش سن یائسگی داده نمی‌شود و بسیار طول می‌کشد تا ابتلا به نارسایی تخمدان به‌طور قطع تشخیص داده شود.

تشخیص نارسایی اولیه تخمدان

در صورتی که نگران هستید که مبتلا به نارسایی تخمدان شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید و تمامی علائم خود را شرح دهید. خصوصا در مورد چگونگی اختلال در نظم قاعدگی‌ها و علائم مربوط به یائسگی زودرس به پزشک خود توضیح دهید. پزشک شما باید به‌طور کامل شما را معاینه فیزیکی کند و علائم شما را بررسی نماید. مواردی که برای تشخیص نارسایی تخمدان باید حتما وجود داشته باشند، عبارتند از:

• گذشتن حداقل 4 ماه از توقف کامل قاعدگی
  • انجام دو آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون FSH که در آن سطح این هورمون بیشتر از 40mu/ml باشد. هر دوی تست‌ها باید در روز سوم قاعدگی انجام شوند (در صورتی که هنوز قاعدگی دارد) و با یکدیگر حداقل یک ماه فاصله داشته باشند.

پزشک شما ممکن است انجام آزمایشات زیر را تجویز کند:

• تست بارداری
  • تست پرولاکتین- این هورمون موجب شیردهی می‌شود اما در صورتی که میزان آن زیاد باشد موجب توقف قاعدگی نیز می‌شود.
  • سونوگرافی ترانس‌واژینال- این سونوگرافی از داخل رحم و واژن گرفته می‌شود تا چک شود که تخمدان‌ها به‌طور صحیح عمل می‌کنند:
    • شمارش تعداد و اندازه‌ی تخمک‌ها یا فولیکول‌ها در تخمدان
    • اندازه گیری اندازه‌ی تخمدان‌ها
    • اندازه گیری و ارزیابی ضخامت دیواره‌ی داخلی رحم و دهانه‌ی رحم
  • بررسی هر گونه انسداد که مانع بیرون آمدن خون قاعدگی از رحم می‌شود.

شرایط مورد انتظار بعد از تشخیص یائسگی زودرس

در صورت امکان، بعد از تشخیص ابتلا به یائسگی زودرس، به یک پزشک متعهد و دلسوز مراجعه کنید تا تشخیص یائسگی زودرس را تایید کند و به شما مشاوره و کمک دهد و ضمن تجویز دارو‌ها و درمان‌های لازم، در مواقع لزوم شما را به متخصصین مورد نظر ارجاع دهد.

پزشک شما باید تا سالها، به‌طور منظم شما را ببیند تا مرتبا شرایط شما را ارزیابی کند و روند مصرف دارو‌ها را تحت نظر داشته باشد. معمولا تا چند سال پس از تشخیص قطعی یائسگی زودرس، شما نیاز دارید که برای تحت نظر داشتن شرایط خود با تیمی از متخصصین در ارتباط باشید.

ممکن است نیاز باشد که به یک کلینیک تخصصی یائسگی زودرس مراجعه کنید و یا به متخصصینی مانند متخصص ناباروری، متخصص غدد؛ روانشناس و یا مشاور نیز مراجعه داشته باشید.

باروری و مشکل نارسایی اولیه‌ی تخمدان‌ها

زنانی که به نارسایی اولیه تخمدان مبتلا می‌شوند، نمی توانند به‌طور طبیعی باردار شوند. در واقع احتمال باردار شدن خود به خودی و طبیعی این زنان بین 2 تا 5 درصد است. زنانی که به یائسگی زودرس مبتلا شده‌اند می‌توانند از طریق درمان‌های زیر بچه دار شوند:

• استفاده از تخمک اهدایی
  • استفاده از رحم جایگزین با تخمک اهدایی
  • به فرزندی قبول کردن کودک دیگر

برای تحقیق و کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه‌های مختلفی که پیش رو دارید از پزشک خود بخواهید که شما را به یک متخصص نازایی که عضو یکی از کلینیک‌های لقاح مصنوعی است، ارجاع دهد.

لیزر مونالیزا تاچ به عنوان یک روش مؤثر برای کاهش علائم و عوارض یائسگی شناخته شده است. این روش بدون درد و سریع، تنها در چند جلسه‌ی درمانی پاسخی بسیار قابل توجه را به شما خواهد داد. مرکز مشاوره و زیبایی آذین، آماده‌ی ارائه‌ی تمامی خدمات مربوط به لیزر مونالیزا تاچ به شما می‌باشد.