عفونت واژن یا مهبل پس از زایمان یا یائسگی

عفونت واژن(مهبل) به حالتی گفته می‌شود که در آن، میزان هورمون استروژن بر اثر یائسگی کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه غشای مخاطی در سطح داخلی دیواره‌ی واژن تحلیل می‌رود و نازک می‌شود. کاهش سطح هورمون استروژن میزان مصونیت بافت واژن را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که غشای مخاطی در برابر عفونت آسیب‌پذیر شود.

banner

البته این مشکل تنها پس از یائسگی پیش نمی آید، بلکه در دوران قبل از یائسگی و زمانی که سطح هورمون استروژن کاهش پیدا می‌کند نیز این حالت ایجاد می‌شود. به این مشکل واژن آتروفیک گفته می‌شود که ممکن است به دنبال آن، شخص به عفونت‌ واژن یا عفونت مجرای ادرار دچار شود.

علائم و نشانه‌های عفونت واژن(مهبل) پس از یائسگی

• تغییر در ترشحات واژن: چیزی که بیشتر بیماران در مورد آن شکایت دارند، ترشحات غلیظ و زرد‌رنگ از واژن است که ممکن است گاهی همراه با خون باشد. این ترشحات روی لباس زیر به رنگ قهوه‌ای در‌می‌آیند و معمولا بوی بدی نمی دهند، مگر این که شخص به عفونت واژن مبتلا باشد.
  • سوزش و خارش واژن: ممکن است در مواردی واژن به شدت خارش داشته باشد. این خارش ممکن است به علت خشکی و تحلیل رفتن مخاط داخلی واژن ایجاد شده باشد و یا ممکن است بر اثر ابتلا به عفونت‌ واژن باشد. بسیاری از زنان در دوران بعد از یائسگی از داشتن خارش واژن شکایت دارند. برخی از زنان اظهار می‌کنند که خارش واژن به حدی شدید است که برای آرام کردن خود و برطرف کردن خارش مجبور می‌شوند بر روی واژن خود آب سرد بریزند. برخی دیگر از زنان نیز می‌گویند که گاهی مجبورند به شدت خود را بخارانند یا برای آن که شب به راحتی بخوابند بین پای خود پشتی بگذارند.
  • احساس درد و ناراحتی در واژن: خارش مداوم واژن می‌تواند باعث شود که پوست ناحیه بیرونی و داخلی واژن، ملتهب و متورم شود و شخص درد تپنده‌ای در واژن خود احساس کند. ممکن است دهانه‌ی وازن سوزش یا درد داشته باشد و به علت تورم، شخص احساس کند که داخل واژن او پُر است.
  • سوزش و تکرر ادرار: درد و التهاب واژن می‌تواند باعث احساس سوزش در هنگام ادرار کردن شود. همچنین ممکن است شخص در هنگام مدفوع کردن احساس کند که روده‌های او کاملا خالی نشده‌اند و همچنین برای ادرار کردن احساس اضطرار شدید داشته باشد.
  • درد در هنگام دخول در حین مقاربت جنسی: ممکن است به علت التهاب واژن، دخول در هنگام مقاربت جنسی برای بیمار بسیار دردناک باشد. خشکی واژن که به علت کاهش سطح استروژن است نیز بر میزان این درد و ناراحتی می‌افزاید.
  • علائم مشاهده شده در حین معاینه. در حین معاینه‌ی بیمار، واژن و مجرای ادرار به نظر ملتهب می‌آیند. ممکن است نشانه‌های خارش واژن دیده شوند. احتمالا نواحی از پوست اطراف واژن و مجرای ادرار، قرمزرنگ خواهند بود. ممکن است برخی زنان در دیواره‌ی واژن خود، زخم‌های کوچکی داشته باشند. در صورتی که عفونت واژن(مهبل) مزمن باشد، ممکن است زخم‌های داخلی واژن موجب شده باشند که دیواره‌ی واژن به هم چسبیده باشد و قسمت از واژن مسدود شده باشد.

تشخیص

برای تشخیص التهاب واژن لازم است در ابتدا تمامی علل احتمالی خونریزی واژن بعد از یائسگی مورد بررسی قرار گیرند. قبل از شروع هر گونه برنامه‌ی درمانی باید در ابتدا، اتساع و کورتاژ دهانه‌ی رحم و احتمال ابتلا به سرطان رحم یا دهانه‌ی رحم بررسی شود. معمولا قبل از شروع درمان، سونوگرافی از ناحیه لگن، ارزیابی نمونه‌های گرفته شده از واژن و آزمایشات تعیین سطح هورمونی، انجام می‌شوند.

درمان عفونت واژن یا مهبل

مونالیزا تاچ بهترین و مؤثرترین راه برای درمان عفونت واژن

photo_2016-10-17_09-48-26

بسیاری از زنان از داشتن مقاربت جنسی دردناک و سایر مشکلات ناشی از عفونت واژن(مهبل) رنج می‌برند. تعداد بسیاری از این زنان از بیماری سرطان رهایی یافته‌اند و به علت سوابق درمانی خود نمی توانند برای رفع مشکل عفونت واژن، از روش هورمون‌درمانی با استروژن استفاده کنند.

بسیاری از خانم‌های جوان که سابقا به سرطان سینه مبتلا بوده‌اند، به علت ابتلا به عوارض ناشی از استفاده از داروهای ضدسرطان (مانند داروهای ضداستروژن که مانع از بازگشت سرطان می‌شود)، از علائم مشابه با یائسگی رنج می‌برند. این زنان تا به امروز تنها دو راه برای مواجهه با این مشکل خود داشته‌اند: یا این که مقاربت جنسی دردناک را تحمل کنند و یا رابطه‌ی جنسی را به طور کامل قطع کنند.

امروزه بانوان به کمک روش درمانی مونالیزا تاچ، ارائه شده در مرکز مشاوره و زیبایی آذین، که به صورت سرپایی انجام می‌شود، می‌توان تنها با انجام یک درمان چند دقیقه‌ای، واژن خود را جوانسازی کنند.

این روش هیچ عوارض جانبی ندارد و در آن از لیزر کربن دی اکسید استفاده می‌شود که سالهای زیادی است که از این لیزر برای بازسازی و احیای پوست صورت و گردن نیز استفاده می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی کار این لیزر و نیز ارائه‌ی خدمات آن در مرکز مشاوره و زیبایی آذین یا رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

در روش لیزر مونالیزاتاچ که اخیرا از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مورد تایید قرار گرفته است، از لیزر CO2 برای تاباندن انرژی لیزری به دیواره‌ی  واژن استفاده می‌شود. اشعه‌ی لیزر موجب تحریک دیواره‌ی واژن برای تولید تارهای کلاژنی بیشتر می‌شود. تولید کلاژن بیشتر در واژن نیز به نوبه‌ی خود موجب مرطوب شدن محیط واژن و رفع خشکی و عفونت واژن(مهبل) شده و انسجام بافتی واژن را به حالت اولیه باز می‌گرداند. دوره‌ی درمان با لیزرمونالیزا تاچ شامل 5 جلسه درمان 5 دقیقه‌ای می‌شود که به فاصله 6 هفته از یکدیگر انجام می‌شوند و پس از اتمام این دوره‌ی درمانی تنها لازم است که لیزر مونالیزا تاچ، سالی یکبار انجام شود.

سایر روش‌های درمانی

هورمون‌تراپی با استروژن: اصلی‌ترین هدف درمانی، بازیابی عملکرد و سلامت اولیه واژن است تا واژن بتواند با عوامل عفونت مبارزه کند. ممکن است استروژن به صورت قرص و یا کرم تجویز شود. پمادهای پرمارین حاوی استروژن (0.625 میلی گرم استروژن در هر گرم پماد) باید به مدت یک هفته، روزی سه بار در داخل واژن مالیده شوند. سپس تا دوهفته، پماد باید روزی دوبار زده شود و سپس مصرف پماد به روزی یکبار کاهش داده شده و نهایتا متوقف می‌شود.

قرص‌های پرمارین نیز باید تا سه هفته، روزی یک عدد مصرف شود و سپس مصرف آن متوقف شود. در صورتی که رحم بیمار، دست نخورده باشد (چون رحم برخی زنان طی جراحی خارج می‌شود)، ممکن است طی هفته‌ی بعد از توقف مصرف قرص، خونریزی خفیفی ایجاد شود که چند روز ادامه دارد. در صورتی که علائم بیمار همچنان ادامه داشته باشند، باید مصرف پرمارین یک ماه دیگر ادامه داشته باشد، اما معمولا نیازی به این کار نیست.

درمان عفونت: درمان عفونت‌های خاص مانند واژینیت تریکوموناس یا کاندیدا آلبیکانس تنها در صورت باید انجام شود که ارگانیسم‌های عامل عفونت توسط پزشک تشخیص داده شده باشند. معمولا با انجام هورمون‌تراپی با استروژن، مصونیت و مقاومت دیواره‌ی واژن بهبود پیدا می‌کند و بنابراین مصرف استروژن به تنهایی برای کنترل عفونت کافی است.

درمان‌های عمومی: بهبود شرایط سلامت عمومی بیمار موجب می‌شود که بدن او بهتر با عفونت‌ها مقابله کند. بدین منظور ممکن است مکمل‌های غذایی حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های متعدد تجویز شوند، برای مثال: کپسول‌های ب-کمپلکس، کپسول‌های مولتی‌ویتامین قوی، کپسول‌های آهن و فولیک‌اسید قوی برای جبران کم‌خونی.

همچنین ممکن است سایر مکمل‌های غذایی حاوی مواد معدنی که می‌تواند ایمنی بدن را افزایش دهد، تجویز شوند، خصوصا که در زمان بروز یائسگی میزان جذب مواد معدنی و ویتامین‌ها توسط دستگاه گوارش کاهش پیدا می‌کند. برای بهبود توان سیستم ایمنی بدن ممکن است قرص‌های ویتامین C پانصد میلی‌گرمی و قرص روی تجویز شود.

قرص‌های اسیدوفیلوس نیز به رشد لاکتوباسیل‌های مفید در واژن کمک می‌کند و با اسیدی کردن محیط واژن از بروز عفونت پیشگیری می‌کنند. از طرف دیگر توصیه می‌شود که بیماران هر روز یک کاسه‌ی 200 گرمی ماست میل کنند. انجام این کار نه تنها موجب افزایش لاکتوباسیل‌ها در واژن و دستگاه گوارش می‌شود بلکه منبع خوبی برای تامین کلسیم بدن نیز هست.