قارچ پوست : انواع و درمان آن

1عفونت‌های قارچی پوست اغلب به تعداد جزئی روی پوست انسان رخ می‌دهند و معمولاً باعث آسیب و صدمه‌ای نمی‌شوند. با این حال اگر قارچ‌ها درمان نشوند، ممکن است تکثیر شوند و پوست و ناخن‌ها را از بین ببرند. اگرچه این عفونت‌ها معمولاً با نام «عفونت قارچی یا کرمی » شناخته می‌شوند اما در حقیقت توسط کرم‌ها ایجاد نمی‌شوند. این‌ها عفونت‌های سطحی پوست، مو و یا ناخن هستند و از قارچ‌های مختلفی که در خاک، روی حیوانات یا گاهی اوقات روی افراد زندگی می‌کنند، ناشی می‌شوند.

اگر از عفونت‌های قارچی پوست و ناخن رنج می‌برید به مرکز مشاوره و زیبایی آذین مراجعه کنید؛ ما در این مرکز گزینه‌های درمانی متنوعی برای درمان بیماری شما ارائه می‌دهیم. برای درمان این بیماری چندین روش درمانی مؤثر وجود دارد که در آنها از داروهای خوراکی، داروهای موضعی و یا لیزر درمانی استفاده می‌شود. ما برای درمان موارد جدی عفونت‌های قارچی ناخن، روش درمان با لیزر را پیشنهاد می‌کنیم. لیزر می‌تواند بدون آسیب رساندن به بافت‌های اطراف، عفونت قارچی را از بین ببرد. متخصصان پوست ما در طول جلسه مشاوره، پوست بیمار را معاینه می‌کنند و متناسب با نیازهای او بهترین روش درمانی را پیشنهاد می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت مشاوره می‌توانید با شماره تلفن های 02188647878 - 02188647879 - 02188647880 - 02188647881 - 09109830125 تماس بگیرید.

عفونت‌های قارچی چگونه گسترش می‌یابند

عفونت‎ها از طریق تماس مستقیم با پوست انسان و حیوانات و یا به طور غیرمستقیم از طریق مواد آلوده در کف زمین یا خاک گسترش می‌یابند. استفاده مشترک از اتاق‌ها و حمام‌ها اغلب منبع عفونت‌های قارچی است؛ با این حال برخی عفونت‌های قارچی از طریق استفاده مشترک از وسایلی مانند حوله منتشر می‌شوند. به طور معمول مردم ناخودآگاه تکه‌های بسیار ریز پوست خود را روی زمین می‌ریزند؛ اگر این تکه‌ها حاوی مقادیر بسیار کوچکی از قارچ باشد، این قارچ می‌تواند در محیط زنده بماند و باعث بروز عفونت قارچی در فرد دیگری شود.

علائم و نشانه‌های عفونت قارچی در قسمت‌های مختلف بدن

اغلب این عفونت‌ها در بخش‌های خاصی از بدن بروز می‌کنند؛ ازجمله:

پوست سر و ریش

عفونت قارچی سر و ریش در ابتدا مانند جوش کوچکی است که به تدریج گسترش می‌یابد و باعث پوسته پوسته شدن و ریزش موی آن ناحیه می‌شود. موهای آلوده ‌شده به عفونت، شکننده می‌شوند و به راحتی می‌ریزند.

ناخن‌های پا و دست

عفونت قارچی در این ناحیه معمولاً یک یا چند ناخن دست یا پا را درگیر می‌کند. ناخن به تدریج ضخیم و شکننده می‌شود و به رنگ سفید یا زرد، تغییر رنگ می‌دهد. مواد پنیری شکل واقع در زیر ناخن، به حالت گچی درمی‌آیند و متلاشی می‌شوند.

پوست

(به غیر از پوست سر، ناحیه ریش و پاها)

عفونت قارچی پوستی مانند یک ضایعه مسطح و هموار است و به صورت حلقه‌ای شکل گسترش می‌یابد. معمولاً لبه‌های ضایعه قرمزرنگ هستند. عفونت قارچی پوستی ممکن است خشک و پوسته پوسته باشد یا مرطوب و دلمه بسته شود. ممکن است مرکز ضایعه طبیعی و سالم به نظر برسد.

پا – عفونت‌های قارچی و پای ورزشکاران

عفونت قارچی در پا، به خصوص در میان انگشتان به صورت پوسته پوسته شدن یا ترک برداشتن پوست ظهور می‌کند. عفونت قارچی پا اغلب احساس خارش زیادی به همراه دارد.

تشخیص

عفونت‌های قارچی با معاینات بالینی و با بررسی میکروسکوپی نمونه‌های کوچکی از پوست، مو و یا ناخن و سپس توسط رشد قارچ‌ها تشخیص داده می‌شوند. دانستن اینکه کدام نوع قارچ‌ها عامل عفونت هستند، بسیار مهم است؛ زیرا اطلاعات زیادی در مورد اینکه بهترین روش درمانی چیست و چگونه می‌تواند از بروز عفونت‌های جدید پیشگیری کرد، به ما می‌دهد. به طور مثال اگر قارچ‌هایی که به طور معمول روی پوست حیوانات زندگی می‌کنند علت بیماری باشند؛ ممکن است لازم باشد حیوانات اهلی و خانگی را درمان کرد. گاهی اوقات یک سگ یا گربه می‌تواند نوعی از عفونت قارچی داشته باشد که روی حیوانات تنها باعث بروز علائم خفیفی می‌شود، اما در انسان علائم شدیدی به همراه دارد و تحریک‌ کننده‌تر است. این امکان نیز وجود دارد که حیوانات خانگی عفونت را از صاحبان خود گرفته باشند.

درمان قارچ پوست

روش‌های درمانی ضد قارچی خاصی (به صورت موضعی و یا خوراکی) وجود دارند که هم برای انسان و هم برای حیوانات کاربرد دارند. گاهی اوقات لازم است، روند درمان برای چندین ماه ادامه یابد.

محصولات موضعی ضد قارچ

• داروهای موضعی ضد قارچ در اشکال کرم، ژل، مایع، اسپری و پودر موجود هستند. از پزشک خود بپرسید که کدام نوع برای شما مناسب‌تر است.
  • محصولات موضعی ضد قارچ برای عفونت‎های قارچی پای ورزشکاران، کشاله ران و کچلی قارچی

• اکثر داروهای ضد قارچ، رشد قارچ‌ها را متوقف می‌کنند اما آنها را نمی‌کشند.
  • بعد از اینکه ناحیه تحت درمان بهبود پیدا کرد، حداقل به مدت 14 روز روند درمان را همچنان ادامه دهید؛ زیرا پوست آلوده بدن باید به طور کامل بریزد تا قارچ ریشه‌کن شود.
  • محصولاتی مانند تربینافین قارچ‌ها را می‌کُشند؛ به این معنی که دوره درمان کوتاه‌تر است.
  • در بیشتر موارد، عفونت قارچی پای ورزشکاران با یک هفته استفاده از تربینافین درمان خواهد شد.
  • محصولات دیگری نیز وجود دارند که یک داروی ضد قارچ را با کرم هیدروکورتیزون (استروئید) ترکیب می‌کنند؛ مانند ترکیب میکونازول و هیدروکورتیزون که با نام تجاری Daktacort شناخته می‌شود و ترکیب کلوتریماوزل و هیدروکورتیزون که با نام تجاری Hydrozole شناخته می‌شود.
  • در صورتی که خارش شدید باشد، این داروهای ترکیبی می‌توانند مفید واقع شوند.
  • این محصولات ترکیبی حداکثر باید به مدت دو هفته استفاده شوند، سپس برای ادامه دوره درمان باید از دارویی استفاده کرد که فقط محتوی یک ضد قارچ باشد.
  • برای جلوگیری از عود یا ترشح عفونت قارچی پای ورزشکار به جوراب‌ها و کفش‌ها، می‌توان روزانه از پودرهای مخصوص پا استفاده کرد.

درمان عفونت برفکی پوست

• ممکن است برای درمان عفونت برفکی پوست، از روش‌های درمانی مشابه عفونت قارچی استفاده شود؛ اما تربینافین برای درمان برفک پوستی تأثیر کمتری دارد.
  • نیستاتین (کرم موضعی مایکوستاتین که فقط توسط داروساز تهیه می‌شود) نیز مؤثر است.
  • نیستاتین باید دو بار در روز استفاده شود و بعد از اینکه بیماری بهبود یافت، باید به مدت 14 روز مصرف آن را ادامه داد.
  • ممکن است نیستاتین لباس‌ها را لکه‌دار کند.
  • در صورتی که عفونت برفکی در واژن رخ داد، با داروساز خود مشورت کنید. برای درمان عفونت برفکی واژن، داروهای مخصوص دیگری وجود دارد.

درمان عفونت برفکی دهان

• در این مورد باید تا جایی که ممکن است دارو را در دهان نگه داشت و سپس آن را بلعید.

لیزر درمانی برای عفونت قارچی ناخن

روش استفاده از لیزر، قارچ‌هایی را که در زیر ناخن زندگی می‌کنند را می‌کُشد. نور لیزر بدون آسیب وارد کردن به ناخن و یا به بافت اطراف آن، از ناخن می‌گذرد. لیزر درمانی روشی ایمن و مؤثر است و هیچ‌گونه خطر و عوارض جانبی مضری که داروهای ضد قارچ دارند را ندارد. به علاوه، این روش به صورت ساده و راحت در کلینیک انجام می‌شود و به طور معمول انجام آن فقط چند دقیقه طول می‌کشد و به زمان استراحت بعد از درمان نیز نیازی ندارد. لیزری که برای درمان عفونت قارچی مورد استفاده قرار می‌گیرد سطح انرژی پایینی دارد و ناخن‌های غیرجذاب و بدون رنگ را به طور مؤثر و ایمن درمان می‌کند.

هنگامی که ناخن شروع به رشد کرد، نتیجه‌ی بهبود یافتن آن به طور واضح قابل ‌مشاهده است؛ البته روند بهبودی به سرعت رشد ناخن و شدت بیماری فرد نیز بستگی دارد. بیماران بسیار قدردان این روش درمانی هستند زیرا بلافاصله بعد از درمان قادرند به فعالیت‌های روزانه خود بازگردند.