میخچه و پینه پا: درمان، علائم و علت

m

میخچه و پینه نواحی از پوست ضخیم شده هستند که به علت محافظت از پوست و بافت‌های زیرین در برابر فشار و تحریک پوستی، تشکیل شده‌اند. میخچه و پینه معمولا زمانی ایجاد می‌شود که چیزی مرتبا با پوست پا سایش دارد و یا فشار زیادی بر آن وارد می‌کند. در صورتی که این برآمدگی و ضخامت پوست در کف پا باشد به آن پینه، و در صورتی که روی پا باشد به آن میخچه گفته می‌شود.
میخچه و پینه بیماری پوستی مسری نیستند اما ممکن است بیش از حد ضخیم و دردناک شوند. در افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که گردش خون پایین دارند، میخچه و پینه می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی‌تری شود.

اینجا در مرکز مشاوره و زیبایی آذین، روش‌های متنوع و کاملا ایمنی برای درمان موثر میخچه و پینه به بیماران ارائه می‌شود. متخصصین ما در ابتدا وضعیت شما را کاملا بررسی کرده و سپس بهترین و مناسب‌ترین روش درمان را برای آن انتخاب می‌کنند. شما می‌توانید برای انجام مشاوره و دریافت اطلاعات تکمیلی با ما تماس بگیرید.

علت‌ها و دلایل میخچه و پینه پا

میخچه معمولا زمانی ایجاد می‌شود که انگشتان پا با قسمت داخلی کفش سایش دارد. فشار زیاد به قسمت جلویی کف پا نیز (که بیشتر در زنانی که کفش پاشنه‌بلند می‌پوشند شایع است) باعث شکل‌گیری پینه می‌شود. افرادی که دارای دفرمیتی‌های خاصی در پای خود هستند، مانند انگشت چکشی، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به میخچه و پینه هستند.

علائم و نشانه‌ها

میخچه و پینه معمولا دارای ظاهری خشن هستند و سطح پوست آن‌ها کدر است. ممکن است کلا به شکل برجستگی و یا به صورت برآمدگی ودور باشند و تفاوت ان‌ها با زگیل است است که بافت بسیار محکمی دارند. میخچه و پینه گاهی اوقات باعث بروز درد می‌شوند.

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که میخچه و پینه‌ی پای شما باعث بروز درد شده است و یا به هر دلیلی، در فعالیت‌ها یا کارهای روزمره شما اختلالی ایجاد کرده است، لازم است برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. همچنین افرادی که مبتلا به دیابت یا گردش خون پایین و یا سایر بیماری‌های جدی و خطرناک هستند، لازم است به پزشک مراجعه کنند تا وضعیت پایشان چک شود.

تشخیص و درمان میخچه و پینه پا

پزشک در ابتدا به طور کامل پای شما را معاینه می‌کند. ممکن است لازم باشد که از پای شما عکس رادیوگرافی نیز تهیه شود. همچنین ممکن است پزشک بخواهد که کفش‌های شما را بررسی کند و از شما بخواهد تا راه بروید تا نحوه راه رفتن شما را ببیند. پزشک سپس به طور کامل شما را معاینه عمومی می‌کند. میخچه و پینه‌ی پا عموما بر اساس شکل ظاهری که دارند و همچنین سوابق بیمار (مانند پوشیدن کفش نامناسب) تشخیص داده می‌شوند.
در صورتی که میخچه و پینه‌ی پای شما خفیف و کوچک باشد، پزشک توصیه می‌کند که کفش خود را عوض کنید و یا کفی یا پد طبی استفاده کنید. در صورتی که میخچه یا پینه بسیار بزرگ باشد، موثرترین درمان، برداشتن آن با تیغ جراحی است. ممکن است پزشک، صرفا با تیغ جراحی، میخچه یا پینه را بتراشد و پوسته‌های مرده را از روی سطح آن بردارد. انجام اینکار کاملا بدون درد است چرا که این قسمت از پوست عملا مرده است. در صورتی که میخچه یا پینه دوباره بازگردد، لازم است درمان‌های دیگری نیز صورت بگیرند.

m1

درمان خانگی

میخچه یا پینه‌ی خفیف و کوچک نیازی به درمان ندارد. در صورتی که میخچه یا پینه‌ی شما اذیتتان نمی کند، می‌توانید آن را رها کنید و کاری به آن نداشته یاشید. البته بهتر است که به دلایل احتمالی بروز میخچه و پینه در پای خود پی ببرید. برای مثال اگر کفش شما موجب شکل‌گیری آن شده است، بهتر است کفش‌های مناسب‌تری تهیه کنید.

دارودرمانی

مواد حاوی سالیسیلیک‌اسید

بعد از تراشیدن سطح میخچه یا پینه، یک پد آغشته به کرم سالیسیلیک‌اسید روی آن گذاشته می‌شود تا سطح پوست مرده کاملا هموار و نرم شود. البته برخی محصولات ارائه شده در داروخانه‌ها مانند چسب مخصوص میخچه می‌تواند به بافت سالم پوست در اطراف میخچه و پینه، آسیب بزند. این محصولات همچنین برای افراد مبتلا به دیابت و مشکلات گردش خون، مناسب نیستند.

آنتی‌بیوتیک

در صورتی که شما به دیابت یا مشکلات گردش خون مبتلا هستید، باید در صورت بروز میخچه و پینه در پایتان، فورا به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشک برای شما داروی آنتی‌بیوتیک تجویز کند تا احتمال عفونی شدن میخچه و پینه‌ی پای شما را کاهش دهد.

تزریق کورتیزون

در صورتی که میخچه یا پینه باعث بروز درد شدید شده باشد، در درون بافت آن کورتیزون تزریق می‌شود.

درمان میخچه و پینه با لیزر

همانطور که گفته شد، میخچه و پینه نواحی ضخیم‌شده‌ی پوست در پاها هستند که بر اثر عوامل مختلفی شگل می‌گیرند و در برخی موارد ممکن است ظاهر ناخوشایندی داشته و یا دردناک باشند. از بین راه‌های مختلفی که برای درمان میخچه و پینه وجود دارد، لیزردرمانی محبوب‌ترین و پرکاربردترین روش است. در این روش برای سوزاندن میخچه و پینه است که در آن از لیزر مخصوص پزشکی با شدت و انرژی بالا استفاده می‌شود.

این کار توسط متخصص پوست انجام می‌شود و برای درمان کامل میخچه و پینه ممکن است به یک جلسه و یا یک دوره درمانی شامل چند جلسه لیزردرمانی نیاز باشد.
درد احساس شده در هنگام انجام لیزردرمای بسیار خفیف است، چرا که بافت اضافی که روی پوست تشکیل شده است، گیرنده‌های عصبی زیادی ندارد. بیماران معمولا درد بسیار خفیفی را احساس می‌کنند و پزشکان در صورت نیاز یا درخواست بیمار از بی‌حس‌کنندهای  موضعی یا مسکن خوراکی برای بیمار استفاده می‌کنند.
طول لیزردرمانی تنها در حدود 15 دقیقه طول می‌کشد. مدت زمان دقیق لیزردرمانی به وضعیت بیمار و گستردگی و عمق میخچه یا پینه‌ها بستگی دارد.
پروسه‌ی انجام لیزردرمانی نیز بسیار ساده و راحت است و از در آن از تابش اشعه لیزر بر سطح پوست برای سوزاندن بافت اضافی استفاده می‌شود. مدت زمان ریکاوری بعد از لیزردرمانی نیز به وضعیت بیمار و محل قرارگیری میخچه یا پینه‌ها بستگی دارد.

جراحی

در موارد بسیار نادری، در صورتی که دفرمیتی استخوانی یا مشکلی مشابه آن عامل بروز میخچه و پینه باشد، ممکن است لازم باشد این مشکل با انجام جراحی برطرف شود. در این موراد به علت وجود مشکل زمینه‌ای، بعد از درمان، میخچه و پینه مجددا باز می‌گردد و استفاده از پد یا کفی طبی و تراشیدن مداوم میخچه‌ها یا پینه‌ها تاثیری ندارند.

پیشگیری

•  کفش‌های مناسبی با اندازه‌ی مناسب پایتان کنید. در صورتی که هر گونه بدشکلی در انگشتان یا کف پای خود دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد بهترین و مناسب‌ترین نوع کفش به شما پیشنهاد دهد.
  • استفاده از پد‌ها یا کفی‌های ژله‌ای ممکن است بتواند میزان سایش پا با کفش و همچنین فشار وارده به پا را کاهش دهد. پزشک شما می‌تواند شما را در خرید کفی یا پد مناسب راهنمایی کند.