هورمون درمانی یائسگی به منظور رفع کمبود استروژن در بدن زنان

اگر شما به دنبال رهایی از علائم سن یائسگی هستید، دانستن جوانب مثبت و منفی درمان جایگزینی هورمون (HRT) می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد مناسب بودن این روش برای خود تصمیم بگیرید.

روش جایگزینی هورمون چیست؟

در روش HRT (که به عنوان هورمون درمانی، هورمون درمانی یائسگی و روش جایگزینی استروژن نیز شناخته می‌شود) از هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژسترون) برای درمان علائم شایع یائسگی و پیری استفاده می‌شود. پزشکان ممکن است این روش را در طول یائسگی یا پس از آن توصیه کنند.
پس از توقف پریود، افت سطح هورمون‌های زنانه باعث بروز علائم ناراحت کننده‌ای مانند گرگرفتگی، خشکی واژن و گاهی اوقات عوارضی مانند پوکی استخوان می‌گردد. در روش HRT هورمون‌هایی که دیگر در بدن شما تولید نمی‌شوند، جایگزین می‌گردد. این موثرترین درمان برای علائم یائسگی است.

چرا بدن شما به استروژن نیاز دارد؟

واژه‌ی استروژن یادآور بارداری است. این هورمون در زنانی که در سن باروری هستند، رحم را برای دریافت تخمک بارور شده آماده‌ می‌سازد. هورمون استروژن نقش‌های دیگری نیز دارد، از جمله کنترل بدن شما در نحوه‌ی استفاده از کلسیم که استخوان‌ها را تقویت کرده و سطح کلسترول خوب را در خون بالا می‌برد.

چه زمانی باید پروژسترون مصرف کرد؟

اگر شما هنوز هم دارای رحم هستید، مصرف استروژن بدون پروژسترون که یکی دیگر از هورمونهای مربوط به بارداری است، خطر ابتلا به سرطان آندومتر پوشش داخلی رحم را افزایش می‌دهد. از آنجا که در طول پریود، سلول‌های آندومتر بدن شما را ترک نمی‌کنند، ممکن است در رحم شما تجمع یافته و ایجاد سرطان کنند. پروژسترون با نازک کردن پوشش داخلی رحم، خطر سرطان را را کاهش می‌دهد.
اکنون که می‌دانید چه هورمون‌هایی HRT را تشکیل می‌دهند، می‌توانید در مورد نوع HRT که باید دریافت کنید، فکر کنید:

• درمان با استروژن
  • هورمون درمانی با استروژن / پروژسترون / پروژستین

خطرات مصرف هورمون‌های جایگزین چیست؟

در سال‌های اخیر، چندین مطالعه نشان داده است زنانی که درمان HRT را دریافت می‌کنند، با خطر بالاتر ابتلا به سرطان سینه، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و لخته شدن خون مواجه هستند. تحقیق بهداشت و سلامت زنان (WHI)، بزرگ‌ترین مطالعه‌ای است که طی ۱۵ سال در بیش از ۸۰۰ و۱۶۱ زن سالم و یائسه انجام شده است. این مطالعه نشان داده در زنانی که درمان ترکیبی را دریافت کردند، خطر افزایش بیماری‌های قلبی وجود دارد. این مطالعه نشان داد که به طور کلی، خطرات استفاده‌ی طولانی مدت از هورمون‌های جایگزین، بیشتر از مزایای آن می‌باشد.
اما پس از این تحقیق، تعداد انگشت شماری از مطالعات مبتنی بر تحقیقات WHI انجام شد که بر نوع درمان، نحوه‌ی دریافت درمان و زمان شروع درمان متمرکز بود. این عوامل می‌تواند منجر به نتایج مختلفی شود. با وجود تمام تحقیقات متناقض می‌توان دریافت که چرا درمان HRT مبهم و پیچیده است.

چه افرادی برای درمان با هورمون‌های جایگزین مناسب نیستند؟

در صورت ابتلا به این عوارض، بهتر است از دریافت HRT خودداری کنید:

• لخته شدن خون
  •  سرطان (مانند سینه، رحم یا آندومتر)
  •  بیماری قلبی و یا کبدی
  •  حمله قلبی
  •  بارداری قطعی ‌یا مشکوک
  •  سکته مغزی

آیا درمان با هورمون جایگزین، برای شما مناسب است؟

پزشک می‌تواند جوانب مثبت و منفی را سنجیده، با در نظر گرفتن سن، سابقه پزشکی خانوادگی و شخصی شما، در این انتخاب و تصمیم‌گیری به شما کمک کند.

عوارض جانبی درمان با هورمون‌های جایگزین چیست؟

HRT با عوارض جانبی همراه است. در صورت بروز هر یک از این علائم، با پزشک خود تماس بگیرید:

•  نفخ
  • تورم یا حساسیت سینه
  •  سردرد
  •  تغییرات خلقی
  •  خونریزی واژینال

لیزر مونالیزا تاچ: جایگزین مؤثر برای درمان هورمونی عوارض یائسگی

photo_2016-10-17_09-48-20

همه‌ی زنان علائم جسمی یا عاطفی یائسگی را بروز نمی‌دهند. با این حال، حداقل 60 درصد از زنان، علائم خفیف تا متوسط را تجربه خواهند کرد. 20 درصد از زنان نیز از علایم شدید آن رنج می‌برند که کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
طیف وسیعی از علائم یائسگی می‌تواند رخ دهد، از جمله تغییرات خلق و خو، گرگرفتگی، کاهش حافظه، اختلال خواب، درد استخوان و مفاصل و تغییرات در تمایلات جنسی. برخی از این عوارض می‌تواند کوتاه مدت باشد و با گذشت زمان برطرف شود. اما در مقابل، علائم یائسگی مربوط به GSM / آتروفی واژن با گذشت زمان بدتر خواهد شد، این علائم عبارتند از:

• خشکی و ناراحتی واژن
  •  علائم مربوط به مثانه و ادرار
  •  خارش مهبل
  •  سستی واژن
  •  فقدان رطوبت و لغزندگی واژن
  •  درد در هنگام مقاربت

فقدان رطوبت و یا لغزندگی در این منطقه می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و منجر به خارش یا سوزش و مقاربت دردناک گردد. مهبل خشک و دردناک نیز تأثیر عمده‌ای بر میل و رضایت جنسی می‌گذارد.
در برخی از موارد، زنان به دلیل درد و ناراحتی از مقاربت خودداری می‌کنند. این امر ناراحتی عاطفی را تشدید کرده و روابط شخصی زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این، زنان اغلب برای کنار آمدن با این مسئله به عنوان یک امر طبیعی، تحت فشار روحی نیز قرار می‌گیرند.

اما اکنون با وجود راه‌ حل‌های موثر برای این مشکل، دیگر جای نگرانی وجود ندارد. درمان با لیزر مونالیزا تاچ که روش نسبتاً جدیدی برای درمان آتروفی واژن است، می‌تواند به جای درمان هورمون جایگزین (HRT) مورد استفاده قرار گیرد. انرژی گرمایی و اثر جوان‌کننده‌‌‌ی لیزر، فعالیت‌های عملکردی تازه‌ای را در قسمتی از بافت تحت درمان برمی‌انگیزد و منجر به نتایج عالی می‌گردد که قبلاً امکان‌پذیر نبوده است.

عملکرد لیزر مونالیزا تاچ چگونه است؟

لیزر موجب تحریک بازسازی مخاط واژن و تولید الیاف کلاژن جدیدی می‌شود که باعث ضخیم شدن و تقویت ساختار واژن می‌گردد. لیزر به عنوان یک جایگزین ایمن برای دارودرمانی اثبات شده است و در مقایسه با HRT، می‌تواند موجب بهبودی بیشتر علائم آتروفی واژن و رفع درد و ناراحتی زنان در این دوره‌ از زندگی شود.
لیزر مونالیزا تاچ اولین درمان با استفاده از لیزر است که دارای پشتوانه‌ی تحقیقات متعددی در طی سالهاست. مطالعات نشان می‌دهد که این روش یک جایگزین ایمن برای دارو درمانی است.
تعدادی از درمان‌های لیزر در حال ظهور وجود دارد، تفاوت عمده‌ی آنها این است که درمان با استفاده از لیزرهای فراکشنال (نقاط لیزر که مابین آنها بافت‌های دست نخورده قرار دارند، همانند لیزر مونالیزا تاچ) انجام شود و یا اینکه به صورت پوشش سطح کامل بافت همراه با تخریب جزئی انجام گیرد. مزایای درمان با لیزر فراکشنال این است که می‌توان آن را به صورت تک پاس انجام داد. یعنی پروب وارد بافت شده و سپس درمان در یک پاس انجام شده و پروب خارج می‌شود.
به طور کلی برای بیماران ضعیف، درمان تک پاس راحت‌تر است، زیرا بافت در اثر آتروفی واژن، نازک شده است و عملیات لیزر نیز در زمان کوتاهی به پایان می‌رسد. در درمان‌های لیزر غیر فراکشنال، لازم است که پروب تا پنج برابر بیشتر در بافت به عقب و جلو حرکت داده شود که این دردناک بوده و درمان 20-30 دقیقه طول می‌کشد. خطر دیگر پاس‌های متعدد لیزر این است که درمان بافت بیش از یک بار موجب تشدید اثرات لیزر و سوختگی می‌شود، در صورتی که در درمان لیزر تک پاس چنین نیست.
به طور کلی روش‌های درمان با لیزر نیازی به آماده‌سازی قبلی بیمار و اِعمال بیهوشی ندارد و مدت هر جلسه نسبتاً کوتاه است. در لیزر مونالیزا تاچ، استفاده از لیزر تنها 3-5 دقیقه طول می‌کشد. این درمان نسبتاً بدون درد است، به طوری که هیچ بیهوشی مورد نیاز نیست و هیچ برش و یا بخیه‌ای وجود ندارد.

نتایج

لیزر مونالیزا تاچ برای تقریباً تمام بیماران، نتایج استثنایی را ارائه می‌دهد. این یک لیزر CO2 سریع، غیر هورمونی، غیر جراحی و بسیار مؤثر برای درمان آتروفی واژن و علائم بی‌اختیاری ادرار است. علاوه بر این، لیزر مونالیزا تاچ اثر فوری در سفت‌شدن و افزایش کشسانی ساختار واژن دارد.
بر خلاف گزینه‌های درمانی فعلی، لیزر مونالیزا تاچ به شیوه‌ای منحصر به فرد، علت و منشاء آتروفی واژن را درمان می‌کند، نه اینکه صرفاً علائم آن را برطرف سازد.
لیزر مونالیزا تاچ به طور خاص با تحریک تشکیل کلاژن در زیر پوست واژن، افزایش تکثیر سلول و بازگرداندن سلامت و قدرت و جریان خون به دیواره‌ی واژن، با اثرات آتروفی واژن مقابله می‌کند. این لیزر باعث بهبود طولانی مدت علائم شده و برای زنانی که پیش از این برای درمان HRT و درمان‌های موجود نامناسب بوده‌اند، درمان جدید و مؤثری را ارائه می‌دهد.
تمام بیماران دارای علائم آتروفی واژن ممکن است از مزایای این روش بهره‌مند شوند، مخصوصاً زنان مبتلا به سرطان سینه که رادیوتراپی داشته‌اند. این روش برای زنان مبتلا به آتروفی واژن که به هورمون درمانی موضعی پاسخ نداده‌اند نیز مفید است.