یائسگی: علائم و کاهش آن ها

Menopause-symptoms

یائسگی به زمانی گفته می‌شود که پس از آن دیگر، زنان قاعدگی ماهیانه نمی‌شوند و دیگر نمی‌توانند به طور طبیعی باردار شوند. قبل از این که عادت ماهیانه به طور کامل قطع شود، ابتدا برای مدتی (چند ماه یا چند سال) با فواصل بیشتر ایجاد می‌شود و به تدریج کاملا قطع می‌شود. اما در مواردی قاعدگی ماهیانه به طور ناگهانی قطع می‌شود. یائسگی، جزئی طبیعی از فرآیند بالا رفتن سن در زنان است که معمولا در سنین 45 تا 55 سالگی و در پی افت ترشح استروژن در بدن زنان، اتفاق می‌افتد. اما یک زن از بین هر 100 زن، قبل از سن چهل سالگی یائسگی را تجربه می‌کند. این عارضه با عنوان یائسگی زودرس یا نارسایی زودرس تخمدان شناسایی می‌شود.

شما مجبور نیستید تغییراتی که بعد از دوران یائسگی در واژن شما به وجود می‌آید را به عنوان بخشی اجتناب‌ناپذیر از زندگی خود بپذیرید. شما می‌توانید مشکلتان را با پزشک مشاور در مرکز مشاوره و زیبایی آذین، درمیان بگذارید و او تعیین خواهد کرد که کدام یک از روش‌های درمانی برای بهبود علائم بعد از یائسگی شما مفید هستند.

در این مرکز از لیزر مونالیزا تاچ برای درمان این مشکل استفاده می‌شود.

علل بروز یائسگی

دوران یائسگی بر اثر تغییراتی در تعادل هورمون‌های جنسی ایجاد می‌شود که در سنین بالا رخ می‌دهد.  این تغییرات هورمونی زمانی ایجاد می‌شوند که تخمدان‌های شما مانند قبل، هورمون استروژن ترشح نمی‌کنند و دیگر به صورت ماهیانه تخمک‌گذاری نمی‌کنند. یائسگی زودرس ممکن است در هر سنی ایجاد شود و در اغلب موارد هیچ دلیل واضحی ندارد. گاهی اوقات یائسگی زودرس بر اثر انجام یک روش درمانی مانند جراحی برداشتن تخمدان، برخی درمان‌های سرطان سینه، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی ایجاد می‌شود و گاهی نیز بر اثر یک مشکل یا بیماری خاص مانند سندرم دان یا سندرم آدیسون ایجاد می‌شود.

علائم یائسگی

اغلب زنان با شروع دوران یائسگی، به علائمی ‌دچار می‌شوند. برخی از این علائم ممکن است بسیار شدید باشند و تاثیر زیادی بر زندگی روزمره‌ی شخص و فعالیت‌های او بگذارند. علائم شایع یائسگی عبارتند از:

• گرگرفتگی
  • تعریق زیاد در شب
  • خشکی واژن و درد در هنگام مقاربت جنسی
  • مشکلات خواب
  • بدخلقی و اضطراب
  • کاهش ترشحات واژن در هنگام مقاربت جنسی
  • ضعف حافظه و عدم تمرکز

علائم یائسگی ممکن است چندین ماه یا حتی چندین سال قبل از این که پریودهای ماهانه شما قطع شوند، شروع بشوند و تا 4 سال بعد از قطع پریود‌ها ادامه داشته باشند. برخی از زنان حتی برای مدت طولانی‌تری این علائم را تجربه می‌کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

در صورتی که به علائم ناشی از یائسگی دچار شده‌اید و یا قبل از سن 45 سالگی این علائم را تجربه می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید و بدانید که این کار ارزشش را دارد. پزشک معمولا می‌تواند از روی علائم شما تشخیص دهد که این موارد بر اثر یائسگی ایجاد شده‌اند یا خیر، اما در صورتی که سن شما بین 40 تا 45 سال باشد، ممکن است انجام آزمایش خون را تجویز کند تا سطح هورمون‌های شما بررسی شود.

روش‌های درمان علائم ناشی از یائسگی

در صورتی که شما به علائم شدید یائسگی دچار شده‌اید و این علائم در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرده است، پزشک شما روش‌های درمانی و برخی روش‌های اصلاح الگوی زندگی را به شما پیشنهاد می‌دهد، از جمله:

• درمان جایگزینی هورمون- استفاده از قرص، پچ، ژل و ایمپلنت‌هایی که با جایگزینی هورمون استروژن، علائم یائسگی را بهبود می‌دهند.
  • استفاده از کرمهای استروژن واژینال، ژل لوبریکانت یا مرطوب‌کننده‌های مخصوص رفع خشکی واژن.
  • رفتاردرمانی شناختی- یک رویکرد مشاوره‌ای که به بهبود بدخلقی و اضطراب کمک می‌کند.
  • داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم و ورزش کردن به صورت منظم- داشتن وزن متعادل و ورزیده و قوی نگه داشتن بدن، به بهبود برخی علائم یائسگی کمک می‌کند.

در صورتی که انجام درمان‌های گفته شده کمکی به بهبود علائم شما نکند و یا در صورتی که شما نتوانید درمان جایگزینی هورمون را انجام دهید، پزشک شما، شما را به یک متخصص زنان ارجاع می‌دهد.

درمان جایگزینی هورمون

در این روش، هورمون‌های زنانه از طرق مختلف مانند مصرف قرص، پچ‌های پوستی، ژل یا ایمپلنت به بدن بیمار منتقل می‌شود. پزشکان معتقدند که زنانی با علائم متوسط تا شدید ناشی از یائسگی، می‌توانند از روش هورمون‌درمانی بهره ببرند. تنها گروهی که به طور قطع لازم است روش هورمون‌درمانی را انجام دهند، زنانی هستند که دچار یائسگی زودرس شده‌اند. این زنان در معرض خطر ابتلا به مشکلات یا بیماری‌هایی مانند پوکی‌استخوان یا بیماری‌های قلبی‌عروقی هستند.

عوارض ناشی از هورمون درمانی عبارتند از: استفراغ، سردرد، تغییرات خلقی و اسهال. این روش همچنین می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه و سایر مشکلاتی مانند سکته مغزی را افزایش بدهد.

البته لازم نیست که روش هورمون‌درمانی تا پایان عمر ادامه پیدا کند. معمولا دوز دارو به تدریج کم می‌شود و بعد از این که علائم یائسگی کنترل شدند، دارو قطع می‌شود.

سایر روش‌های درمانی غیر از هورمون درمانی

این روش‌های درمانی شامل درمان‌های مکمل و جایگزین و تکنیک‌های مراقبت بهتر از خود می‌باشد. به عنوان مثال، زنانی که علائم خفیف یائسگی را تجربه می‌کنند، می‌توانند از تکنیک‌های تنفس و انجام ورزش برای بهبود تغییرات خلقی خود بهره ببرند.

درمان‌های جایگزین

می‌توان به جای هورمون‌تراپی از هورمون‌های گیاهی یا فوتواستروژن استفاده کرد. فوتواستروژن در بسیاری محصولات مانند لوبیای سویا، فرآورده‌های سویا، تخم‌آفتابگردان، جو و نخود فرنگی موجود می‌باشد. برای درمان آتروفی واژن، درمان‌های جایگزین عبارتند از ژل‌های لوبریکانت و مرطوب‌کننده‌های مخصوص واژن.

درمان با لیزر مونالیزاتاچ

photo_2016-10-17_09-48-26

مونالیزاتاچ یک روش لیزردرمانی برای رفع آتروفی واژن است. علاوه بر آتروفی واژن، سایر علائم ناشی از یائسگی عبارتند از درد، گرگرفتگی، اختلالات خلقی مانند تفسردگی و اضطراب و بی خوابی.

یائسگی درست مانند بلوغ،  یکی از تغییرات فیزیولوژیکی بدن است که تمامی ‌زنان با آن روبه‌رو خواهند شد. مهمترین موضوع این است که تمامی‌زنان درباره این دوره و تغییرات ناشی از آن و علائم احتمالی آن اطلاعات صحیحی داشته باشند. بیش از 90 درصد از زنان می‌توانند با اقدامات مناسب، با علائم ناشی از یائسگی به خوبی کنار بیایند و کاری کنند که علائم آن‌ها به کلی رفع شود و یا تا حدود زیادی برطرف شود. یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که شخص برای 12 ماه متوالی، دوره‌ی قائدگی نداشته باشد.

لیزر مونالیزا تاچ یک روش درمانی برای رفع آتروفی واژن است. لیزردرمانی واژن موجب تحریک بدن برای تولید کلاژن می‌شود و بنابراین شل شدگی دیواره واژن برطرف شده و بافت واژن متراکم‌تر می‌شود.

برخی از کلینیک‌ها برای کمک به خانم‌هایی که از مقاربت دردناک رنج می‌برند (که از علائم ناشی از یائسگی می‌باشد)، از روش نسبتا جدیدی به نام مونالیزا تاچ استفاده می‌کنند که در واقع یک تکنولوژی جدید مبتنی بر لیزر می‌باشد.

برای زنانی که مایل به انجام هورمون‌درمانی نمی‌باشند، این روش لیزر درمانی جایگزین مناسبی برای روش‌های هورمون‌درمانی، به منظور رفع علائم ناشی از یائسگی، می‌باشد.

مهمترین موضوع این است که تمامی ‌زنان درباره این دوره و تغییرات ناشی از آن و علائم احتمالی آن اطلاعات صحیحی داشته باشند.

کنار آمدن با یائسگی

یائسگی در واقع پایان دوره‌ی باروری یک زن است و پس از آن قاعدگی‌های ماهانه قطع می‌شود. تغییرات هورمونی که در این دوره ایجاد می‌شود، موجب بروز تغییرات فیزیکی و روحی بسیاری مانند گرگرفتگی، تعریق شدید در شب، بدخلقی و تحریک‌پذیری می‌شود.