تشخیص عفونت قارچی واژن و عفونت باکتریایی واژن

تفاوت عفونت قارچی واژن و عفونت باکتریایی واژن

عفونت قارچی واژن و عفونت باکتریایی واژن از عفونت های رایج در خانم ها می باشد. چه تفاوتی این دو عفونت با هم دارند؟

این دو عفونت ممکن است علائم مشابهی داشته باشند اما علت بروز آنها و همچنین درمان عفونت باکتریایی با درمان عفونت قارچی واژن تفاوت دارد. راهکارهای بیشماری برای درمان عفونت قارچی واژن موجود است اما BV عفونت باکتریایی واژن معمولا به داروهای تجویزی نیاز دارد. برای اینکه بدانیم چه تفاوتی بین عفونت قارچی واژن و عفونت باکتریایی واژن وجود دارد ابتدا باید این دو بیماری را بشناسیم.

عفونت قارچی واژن چیست؟

این بیماری بوسیله قارچی بنام کاندیدا بوجود می آید که بصورت طبیعی در واژن وجود دارد. واژن شما بطور طبیعی ترکیبی متعادل از قارچ ها و باکتری ها را شامل می شود. با از بین رفتن تعادل در حساسیت ایمنی میزبان و تعداد این قارچ ها، بیماری کاندیدیازیس یا عفونت قارچی واژن شروع می شود.

عفونت باکتریایی چیست؟

BV نتیجه رشد بیش از حد یکی از ارگانیزم های موجود در واژن است. باکتری های مضر همانند قارچ ها در واژن وجود دارند و با از بین رفتن تعادل PH طبیعی واژن شروع به رشد می کنند.
معمولا در واژینال، باکتری های خوب که لاکتوباسیل نام دارد از باکتری های بد یا آناروبس بیشتر است. اما اگر تعداد آناروبس افزایش یابد، تعادل طبیعی میکروارگانیسم ها بهم می خورد و موجب واژن باکتریایی خواهد شد. یکی از دلایل افزایش باکتری مضر، استفاده از دوش واژن است. در اغلب موارد دوش واژن موجب مختل شدن محیط واژن خواهد شد که سبب بیماری های عفونی واژن همانند BV عفونت باکتریایی، عفونت قارچی واژن و سایر عفونت های واژینیت خواهد شد.

اینفوگرافیک عفونت قارچی و باکتریایی

در علائم هر دو عفونت، ترشح واژن دیده می شود. در عفونت باکتریایی ترشح معمولا بصورت رقیق، زرد یا خاکستری است اما در عفونت قارچی ترشحات بطور معمول پنیری شکل، غلیظ و سفید می باشد.

عفونت باکتریایی همراه با بویی ناخوشایند (مانند بوی ماهی) است اما اکثر زنان بوی عفونت قارچی واژن را متوجه نمی شوند.

عفونت مخمر یا قارچی همچنین اغلب موجب خارش، به ویژه در زنان جوانتر می شود و ممکن است احساس سوزش، بخصوص در هنگام ادرار نیز داشته باشد. اما در حالت کلی BV باکتریایی واژینال باعث خارش یا سوزش نمی شود.

شما می توانید برای مشاوره در مورد درمان دائمی، سریع و بدون درد عفونت واژن با لیزر مونالیزتاچ با ما تماس بگیرید. 88647878

مطالب دیگر

با ما در تماس باشید