درمان خارش، سوزش و خشکی واژن

درمان خشکی واژن با لیزر مونالیزاتاچ سوزش و خارش واژن و یا خشکی واژن یکی از مسائل آزاردهنده و غیر قابل تحمل برای  خانم هاست که اثرات بدی بر فعالیت های روزمره و روابط جنسی می گذارد. سوزش واژن، خشکی واژن و خارش واژن این ها مسائلی است که علت های گوناگونی دارد. همچنین در هر سنی از خانم ها ممکن است رخ دهد و اما قابل درمان است. در زنان جوانتر خارش واژن در صورتی که ناشی از عفونت جزئی و حساسیت به مواد شیمیای باشد با پیشگیری و به خودی خود بهبود پیدا می کند. در مطالب زیر به انواع درمان سوزش، خارش و خشکی واژن می پردازیم.

ما در کلینیک زیبایی آذین با بهره گیری از تکنولوژی و علم روز دنیا از روش لیزر برای موثرترین درمان سوزش و خشکی واژن و یا آتروفی واژن استفاده می کنیم. در این روش لیزر مونالیزا تاچ را، که می توان ادعا کرد بهترین دستگاه مورد استفاده در درمان بیماری های زنان و رفع علائم یائسگی است بکار می بریم. برای مشاوره روی دکمه تماس کلیک کنید.

علت خارش و سوزش واژن

تشخیص و علائم عفونت، خشکی واژن

انواع درمان سوزش، خارش وخشکی واژن

تماس با کلینیک زیبایی آذین

علت خارش و سوزش واژن

خارش و سوزش واژن علل گوناگونی دارد که برخی از آنها ممکن است خطرناک باشد و برخی دیگر با پیشگیری و کنترل درمان گردد.

علت خارش، سوزش و خشکی واژن عفونت واژن و یا رشد بیش از حد باکتری واژینوز (باکتری موجود در مهبل )

بیماری‌های مقاربتی نظیر کلامیدیا، سوزاک یا تریکوموناس که برخی بعلت داشتن رابطه های جنسی با چند نفر و یا عدم استفاده از کاندوم می باشد

دوران یائسگی یا پایین بودن سطح هورمونی استروژن و یا تغییرات هورمونی در هنگام بارداری

وجود عوامل خارجی در واژن مانند دستگاه IUD پیشگیری از بارداری و یا اشیا خارجی مانند تامپون در واژن

مصرف داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک و استروئید

پوشیدن لباس‌های مرطوب یا تنگ

تماس با مواد شیمیایی موجود در پاک کننده‌ها، نرم کننده‌های لباس، اسپری‌های بانوان، پمادها، کرم‌ها، دوش‌ها و کرم‌ها، ژل‌ها یا کف‌های ضدبارداری

عارضه‌های پوستی مانند واژینیت التهابی دسکواماتیو یا لیکن پلان (خزه پوستی)

سرطان واژن یا دهانه رحم

تشخیص و علائم عفونت واژن

علائم عفونت دستگاه تناسلی عوامل زیر بهمراه خارش و سوزش واژن ناشی از عفونت واژن است که باید درمان گردد:

ورم و درد لگنی

ترشحات بدبو و کف مانند یا پنیری شکل

ترشحات غیرطبیعی  و یا برنگ سبز، زرد یا خاکستری

تشخیص خشکی و خارش واژن ناشی از یائسگی

وجود علائمی مانند خشکی و خارش واژن یا مقاربت دردناک، در کنار دیگر علائم مرتبط با دوران یائسگی یا آتروفی واژن برای تشخیص خشکی و خارش واژن کفایت می‌کند. البته پزشک معاینه کاملی شامل بررسی لگن را انجام می دهد. این معاینات به منظور تشخیص افتراقی و رد احتمال ابتلا به عارضه‌های دیگر با علائم مشابه، مانند عفونت را انجام می‌دهد.

با مشاهده این عوامل و ناراحتی های غیرطبیعی مبهل و واژن بهتر است به دکتر مراجعه کنید. سابقه نداشتن عفونت واژن، مراجعه به پزشک و آشنایی با علل عفونت واژن کمک می‌کند تا علت اصلی این مشکل به سرعت تشخیص داده شود.

انواع درمان‌ سوزش، خارش و خشکی واژن

رفع خارش واژن با لیزر مونالیزا

درمان خارش و سوزش واژن با لیزر مونالیزاتاچ لیزر درمانی واژن در حقیقت به بهترین و موثرترین روش برای درمان خشکی و خارش و سوزش واژن و فرج تبدیل شده است. لیزر درمانی واژن روشی کم تهاجمی برای از بین رفتن عوامل تنش زا در رابطه جنسی دردناک، بی اختیار ادرار و عفونت مکرر ناحیه تناسلی خانم های می گردد.

لیزر مونالیزا تاچ با تحریک کلاژن سازی دیواره واژن و تحریک عملکرد بازسازی بدن، به ترمیم واژن و فرایند عروق رسانی  به مخاط واژن کمک می کند. در حقیقت درمان با لیزر با افزایش جریان خون و کلاژن سازی موجب جوانسازی بافت واژن خواهد شد.

تصویر روبرو بیانگر قسمت واژن قبل و بعد از درمان می باشد.

درمان خارش واژن با لیزر مونالیزا موجب کاهش عوارض آتروپی ناحیه تناسلی می گردد. این درمان کاملا زیرنظر پزشک متخصص زنان انجام می گیرد و برای زنانی که نمی توانند یا نمی خواهند از استروژن واژینال استفاده کنند بسیار مناسب است. بعنوان مثال در افراد مبتلا به سرطان سینه یا سرطان تخمدان، درمان با استروژن واژینال مناسب نیست وبهتر است از لیزر مونالیزا تاچ برای درمان آتروفی واژن استفاده کنند.

برای مشاوره و اطلاع از هزینه درمان سوزش و خارش واژن با ما تماس بگیرید.

مدت زمان درمان سوزش، خشکی، خارش واژن با لیزر چقدر است؟

خشکی و خارش واژن و دستگاه تناسلی در سه عمل کوتاه با زمان های 5 تا 10 دقیقه‌ با فاصله های درمانی 6 هفته‌ای انجام می گردد. علائم برخی بیماران تنها پس از یک جسله درمان و علائم عده دیگر پس از تکمیل 2 یا 3 جلسه درمان می‌شود. این نوع درمان به صورت سرپایی (بدون بیهوشی) انجام می گردد و نیاز به استفاده از هیچ داروی مسکن و یا بی حسی نیست.

مدت زمان درمان با لیزر مونالیزاتاچ سدر نمودار روبرو فرایند درمان خشکی و سوزش واژن را با دستگاه مونالیزاتاچ مشاهده می کنید. همانطور که مشخص است با اولین درمان لیزر مونالیزاتاچ، تا حد زیادی سوزش، خارش، خشکی و دردناک بودن مقاربت (دیسپرونیا) از بین می رود. به همین دلیل برخی از مراجعه کنندگان در اولین درمان لیزر، تا حد زیادی بهبودی حاصل می کنند و درمان می شوند.

سوزش واژن در اولین جلسه درمان به میزان 55 درصد کاهش پیدا می کند و در جلسه دوم به مراتب کمتر اما در جلسه سوم سوزش واژن به پایین ترین حد ممکن خواهد رسید.

درمان خارش واژن و ناحیه تناسلی نیز در جلسه اول 60 درصد بهبودی نشان می دهد. جلسه دوم نیز تثبیت بهبودی جلسه اول درمانی خارش واژینال است و در جلسه سوم بهبودی کامل حاصل می شود.

با اولین جلسه درمان خشکی واژن با لیزر شما تا 50% بهبودی کامل حاصل می کنید و در صورت ادامه روند بهبودی تا 76% افزایش می یابد.

آیا درمان خارش و سوزش ناحیه تناسلی با لیزر مونالیزا تاچ عوارض دارد؟

می توان گفت این درمان هیچ گونه عوارضی ندارد. تنها عوارض آن ورم و قرمزی ناحیه تحت درمان است که موقت می باشد.

مشاوره برای استعلام هزینه

هورمون درمانی

روش دیگری که برای درمان خشکی، سوزش و یا آتروفی واژن استفاده می شود هورمون درمانی (HT) است. این روش در کنار موثر بودن، عوارضی را نیز به دنبال دارد. نکات مهمی همانند عوارض احتمالی و شدت آن و سابقه بیمار نسبت به این درمان باید در هنگام هورمون درمانی در نظر گرفته شود.

هنگام هورمون درمانی، صرف نظر از نوع روش مورد استفاده، باید عوارض احتمالی و همچنین مزایای آن با توجه به سابقه پزشکی هر بیمار و شدت علائم در نظر گرفته شود.

درمان‌ خانگی سوزش و خارش واژن

در منزل می توانیم از آلوئه ورا، سیر، ماست، سرکه سیب  و پونه کوهی استفاده کنیم. خوردن هریک از این مواد غذایی، هر نوع بیماری عفونی را دفع می کند و به طبع از بروز خارش و سوزش واژن جلوگیری می کند. راه دیگر استفاده خارجی از این مجموعه ست. بطور مثال مصرف موضعی ژل آلوئه ورا در ناحیه تناسلی، نشستن در وان حمام پر شده از جوشانده پونه کوهی و یا شستشوی واژن با محلول رقیق شده سرکه سیب است. در نهایت برای درمان هر نوع بیماری عفونی، خوردن دمنوش و یا جوشانده پونه کوهی حداقل هر سه روز یکبار توصیه می شود.

استفاده از محلول بتادین برای قسمت دهانه واژن و همین طور نشستن در وان آب گرم نیز سوزش و درد ناحیه تناسلی را کاهش می دهد.

درمان های موضعی مانند کرم، قرص برای خارش واژن (رفع خشکی واژن) و یا حلقه برای کاهش خشکی واژن و کاهش نارحتی آن بر دیگر بافت های بدن موثر است.

به غیر از موارد بالا می توان از مرطوب کننده واژن مانند K-Y Silk-E  و یا مرطوب کننده واژینال KY Liquibeads استفاده کرد. این مرطوب کننده ها ناراحتی ناشی از خشکی واژن را برطرف می کنند.

راحت ترین راه پیشگیری ست

پیشگیری سوزش و خارش واژن ناحیه تناسلی را تمیز و خشک نگه دارید و برای جلوگیری از عفونت، پس از ادرار یا مدفوع از جلو به عقب پاک کنید. این عمل از حرکت عفونت مهبل  به سمت واژن، که موجب سوزش و خارش واژن می‌شود، جلوگیری می‌کند.

از محصولاتی که دارای رنگ و عطر شیمیایی و تحریک کننده می باشند استفاده نکنید. محصولاتی مانند صابون های معطر، اسپری‌های بهداشتی بانوان، کف حمام ؛ مواد شیمیایی موجود در برخی از این محصولات موجب تحریک ناحیه می شود. شستن بیش از حد واژن موجب بروز خشکی و خارش واژن می شود.

از دوش واژن بدلیل از بین بردن باکتری های سودمند واژن استفاده نکنید؛ همچنین بجای تامپون از نواربهداشتی استفاده کنید.

از لباس های گشاد و لباس زیر پنبه‌ای و همچنین جوراب شلواری‌هایی با فاق نخی استفاده کنید تا درکنار راحت بودن، هوای بیشتری در ناحیه تناسلی جریان داشته باشد. لباس های تنگ در تیره شدن رنگ پوست واژن نیز تاثیر گذار است، بهتر است برای روشن کردن واژن از لباس های گشاد استفاده کنید.

بهتر است تا زمان درمان کامل، در روابط جنسی از ژل روان کننده (لوبریکانت) واژن استفاده کنید. سایش موجب تشدید شدن مشکل می گردد.

رطوبت ناشی از عرق یا خیسی، موجب افزایش خارش می گردد. بهتر است پس از ورزش، لباس ورزشی و یا مایوی خیس خود را عوض کنید.

درمان ها و تسکین کننده های غیرتجویزی برای عفونت تخمیری واژن وجود دارد و ناراحتی آن را تسکین میدهد. پیشنهاد ما این است که در صورتی که از وجود این عفونت واژن مطمئن هستید از این درمان ها استفاده کنید. این نوع عفونت با سوزش و خارش واژن همراه است.

در صورت ابتلا به دیابت قند خون و گلوکز را کنترل کنید.

با ما در تماس باشید